Kokemusasiantuntijat sairaanhoitajaopiskelijoiden tukena mielenterveystyön opetuksessa
Janger, Jenni; Jetsonen, Satu (2017)
Janger, Jenni
Jetsonen, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512353
Tiivistelmä
Maailmalla kokemusasiantuntijoiden hyödyntäminen sairaanhoitajaopiskelijoiden mielenterveystyön opetuksessa on yleistynyt viime vuosina. Tämä opinnäytetyö on osa kansainvälistä Co-Produced Mental Health Nursing Education-hanketta. Hankkeessa kokemusasiantuntijat suunnittelevat sekä toteuttavat yhdessä asiantuntijoiden kanssa mielenterveystyön opintojakson.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten kokemusasiantuntijoita voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden tukena mielenterveystyön opetuksessa. Tavoitteena on antaa opinnäytetyön avulla tietoa siitä, miten kokemusasiantuntijoita voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden mielenterveystyön opinnoissa yhden opintopisteen opintokokonaisuudessa.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua. Haastateltavina oli seitsemän mielenterveyskuntoutujaa, joista osa oli toiminut kokemusasiantuntijana. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysia.
Mielenterveystyön opintoja voitaisiin kehittää hyödyntämällä kokemusasiantuntijoiden läsnäoloa ja osallisuutta opetuksessa. Saatujen tulosten mukaan rahallinen korvaus on yksi keskeisimmistä tekijöistä, joka motivoi kokemusasiantuntijoita hakeutumaan mukaan mielenterveystyön opetukseen. Lisäksi kokemusasiantuntijat kokivat kannustavana tekijänä oman työn tuloksen näkemisen sekä heidän arvostuksen lisäämisen.
Tulosten perusteella voidaan todeta kokemusasiantuntijoiden hyödyntämisen opetuksessa olevan positiivinen asia, koska heidän koettiin olevan tehokas lisä opetukseen. Tulevaisuudessa kokemusasiantuntijoita tullaan toivottavasti hyödyntämään Suomessa nykyistä laajemmin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten kokemusasiantuntijoita voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden tukena mielenterveystyön opetuksessa. Tavoitteena on antaa opinnäytetyön avulla tietoa siitä, miten kokemusasiantuntijoita voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden mielenterveystyön opinnoissa yhden opintopisteen opintokokonaisuudessa.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua. Haastateltavina oli seitsemän mielenterveyskuntoutujaa, joista osa oli toiminut kokemusasiantuntijana. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysia.
Mielenterveystyön opintoja voitaisiin kehittää hyödyntämällä kokemusasiantuntijoiden läsnäoloa ja osallisuutta opetuksessa. Saatujen tulosten mukaan rahallinen korvaus on yksi keskeisimmistä tekijöistä, joka motivoi kokemusasiantuntijoita hakeutumaan mukaan mielenterveystyön opetukseen. Lisäksi kokemusasiantuntijat kokivat kannustavana tekijänä oman työn tuloksen näkemisen sekä heidän arvostuksen lisäämisen.
Tulosten perusteella voidaan todeta kokemusasiantuntijoiden hyödyntämisen opetuksessa olevan positiivinen asia, koska heidän koettiin olevan tehokas lisä opetukseen. Tulevaisuudessa kokemusasiantuntijoita tullaan toivottavasti hyödyntämään Suomessa nykyistä laajemmin.