Vieraanvaraisuudesta voimavara suomalaiseen ruokamatkailuun
Ratalahti, Tiina (2017)
Ratalahti, Tiina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on vieraanvarainen palvelu. Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen tavoitteena oli tuottaa ruokamatkailuyrityksille innostava tehtäväpaketti, joka kannustaisi rakentamaan vieraanvaraista palvelukulttuuria tehtävien, ohjeiden ja vinkkien avulla.
Ruuan rooli matkailussa on jatkuvasti kasvamassa, ja samalla ruokamatkailijan määritteleminen on yhä monimutkaisempaa. Ruokamatkailijat, kuten muutkin matkailijat, etsivät matkoiltaan hyvän ruuan lisäksi elämyksiä ja haluavat osallistua aktiivisena osapuolena matkansa kokemuksiin. Digitaalisuus mullistaa ympäristöämme ja on sekä haaste että mahdollisuus myös ruokamatkailuyrityksille. Ruokamatkailuun vahvasti vaikuttavia suuntauksia ovat elämyksien lisäksi myös paikallisuus, luonnollisuus ja vastuullisuus.
Suomalaisten ruokamatkailuyritysten palvelutarjonta ja puitteet ovat pääsääntöisesti kunnossa, mutta uniikkien elämysten luomiseen tarvitaan jotain, millä erottua. Yrityksen itsensä näköinen, aito, vieraanvarainen palvelu on voimavara, jonka hyödyntämiseen tämän opinnäytetyön produkti tähtää. Vieraanvarainen palvelu on enemmän kuin hyvä palvelu. Se on aitoa välittämistä, kuuntelemista ja ihmisten välistä vuorovaikutusta. Vieraanvaraisuudella on suuri vaikutus asiakaskokemukseen ja asiakasiloon. Asiakasilon luomiseen tarvitaan vieraanvaraisuuden salliva yrityskulttuuri. Yhteinen päämäärä, avoin työilmapiiri ja hyvä ryhmähenki mahdollistavat vieraanvaraisen palvelukulttuurin, joka motivoi henkilöstöä ja luo innostusta, jolla on tutkitusti vaikutusta tuottavuuteen. Vieraanvaraisuus synnyttää toisiinsa vaikuttavia toimintoja, jotka muodostavat keskenään positiivisen kehän. Vieraanvarainen palvelu on lisäarvon tuottaja, jonka ei tarvitse maksaa yritykselle mitään.
Opinnäytteen työ alkoi teoriaan tutustumisella. Teorian tueksi työhön haastateltiin maaliskuun 2017 aikana viittä vieraanvaraisuuden asiantuntijaa. Kyseessä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joissa etukäteen valittujen teemojen rajoissa oli mahdollista käsitellä asioita laajasti. Vastauksia käytettiin sekä tietoperustan että lopullisen produktin lähteinä.
Lopullinen produkti on työn liitteenä 2. Voimaannuttava vieraanvaraisuus – käsikirja vieraanvaraisen palvelukulttuurin rakentamiseen valmistui toukokuussa 2017. Käsikirjan tarkoitus on tehtävien ja vinkkien avulla auttaa yrityksiä ottamaan vieraanvaraisuuden tuoma voimavara käyttöönsä. Käsikirja perustelee, miksi vieraanvaraisuus kannattaa ja sisältää tehtäviä ruokamatkailuyritysten koko henkilöstölle liittyen vieraanvaraisuuden käsitteeseen, edellytyksiin ja vieraanvaraisuuden rakentamiseen sekä yrityksen sisällä että asiakaspalvelussa. Käsikirja kannustaa kehittämään kokeillen. Käsikirjan tehtäviä voi soveltaa omien resurssien puitteissa, ja ne sopivat niin pienille kuin isoillekin yrityksille.
Ruuan rooli matkailussa on jatkuvasti kasvamassa, ja samalla ruokamatkailijan määritteleminen on yhä monimutkaisempaa. Ruokamatkailijat, kuten muutkin matkailijat, etsivät matkoiltaan hyvän ruuan lisäksi elämyksiä ja haluavat osallistua aktiivisena osapuolena matkansa kokemuksiin. Digitaalisuus mullistaa ympäristöämme ja on sekä haaste että mahdollisuus myös ruokamatkailuyrityksille. Ruokamatkailuun vahvasti vaikuttavia suuntauksia ovat elämyksien lisäksi myös paikallisuus, luonnollisuus ja vastuullisuus.
Suomalaisten ruokamatkailuyritysten palvelutarjonta ja puitteet ovat pääsääntöisesti kunnossa, mutta uniikkien elämysten luomiseen tarvitaan jotain, millä erottua. Yrityksen itsensä näköinen, aito, vieraanvarainen palvelu on voimavara, jonka hyödyntämiseen tämän opinnäytetyön produkti tähtää. Vieraanvarainen palvelu on enemmän kuin hyvä palvelu. Se on aitoa välittämistä, kuuntelemista ja ihmisten välistä vuorovaikutusta. Vieraanvaraisuudella on suuri vaikutus asiakaskokemukseen ja asiakasiloon. Asiakasilon luomiseen tarvitaan vieraanvaraisuuden salliva yrityskulttuuri. Yhteinen päämäärä, avoin työilmapiiri ja hyvä ryhmähenki mahdollistavat vieraanvaraisen palvelukulttuurin, joka motivoi henkilöstöä ja luo innostusta, jolla on tutkitusti vaikutusta tuottavuuteen. Vieraanvaraisuus synnyttää toisiinsa vaikuttavia toimintoja, jotka muodostavat keskenään positiivisen kehän. Vieraanvarainen palvelu on lisäarvon tuottaja, jonka ei tarvitse maksaa yritykselle mitään.
Opinnäytteen työ alkoi teoriaan tutustumisella. Teorian tueksi työhön haastateltiin maaliskuun 2017 aikana viittä vieraanvaraisuuden asiantuntijaa. Kyseessä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joissa etukäteen valittujen teemojen rajoissa oli mahdollista käsitellä asioita laajasti. Vastauksia käytettiin sekä tietoperustan että lopullisen produktin lähteinä.
Lopullinen produkti on työn liitteenä 2. Voimaannuttava vieraanvaraisuus – käsikirja vieraanvaraisen palvelukulttuurin rakentamiseen valmistui toukokuussa 2017. Käsikirjan tarkoitus on tehtävien ja vinkkien avulla auttaa yrityksiä ottamaan vieraanvaraisuuden tuoma voimavara käyttöönsä. Käsikirja perustelee, miksi vieraanvaraisuus kannattaa ja sisältää tehtäviä ruokamatkailuyritysten koko henkilöstölle liittyen vieraanvaraisuuden käsitteeseen, edellytyksiin ja vieraanvaraisuuden rakentamiseen sekä yrityksen sisällä että asiakaspalvelussa. Käsikirja kannustaa kehittämään kokeillen. Käsikirjan tehtäviä voi soveltaa omien resurssien puitteissa, ja ne sopivat niin pienille kuin isoillekin yrityksille.