Asiakaslähtöiset ikääntyneen perhehoidon prosessit ja niiden kehittäminen
Lindqvist, Heidi (2017)
Lindqvist, Heidi
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa asiakaslähtöiset ikääntyneen perhehoidon prosessit ja aloittaa perhehoidon kehittäminen prosessien pohjalta. Tavoitteena oli, että prosessit yhtenäistävät Soiten alueen työntekijöiden toimintatapoja ja toimivat uusien työntekijöiden perehdytyksen tukena. Prosessissa kuvatut yhtenäiset toimintatavat varmistavat sen, että asiakkaan tarpeet ja odotukset tulevat huomioiduksi.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivista lähestymistapaa käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä perhehoitajien ennakkovalmennusryhmään osallistuville (N=17). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin frekvenssijakaumana ja kvalitatiivinen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin mukaan. Vastaajat pitivät ikääntyneen perhehoidon valmennuksessa tärkeimpinä asioina tiedon saamista ikääntymiseen liittyvistä asioista. Toimiessaan perhehoitajana vastaajat odottivat riittävää yhteydenpitoa, tukea työn suunnittelussa ja sen toteuttamisessa. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin prosessin mallinnuksessa ja perhehoidon kehittämisessä.
Opinnäytetyön aikana kuvattiin asiakaslähtöiset ikääntyneen perhehoidon prosessit ja aloitettiin perhe-hoidon kehittäminen. Ennakointidialogi pidettiin helmikuussa 2017. Siinä oli mukana asiakkaita, terveyden- ja sosiaalihuollon viranhaltijoita ja kolmannen sektorin toimijoita. Heillä oli mahdollisuus tuoda esille toivomiaan asioita hyvältä tulevaisuudelta. Organisaation puolelta toivottiin enemmän ymmärrystä, tukea ja yhteistyötä. Moniammatillinen yhteistyö eri toimijoiden kesken koettiin tärkeäksi, jotta perhehoitoa voitaisiin kehittää yhdessä. Esimiehet toivoivat lisää resursseja perhehoitoon, koska muuten kehittäminen estyy.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että asiakaslähtöisen ikääntyneen perhehoidon kehittäminen vaatii riittävät resurssit. Perhehoito ja sen kehittäminen tulee jatkossakin olla osa strategiaa. Perhehoidon saaminen osaksi palvelurakennetta vaatii osaavaa muutosjohtajuutta. Organisaation johto on keskeisessä asemassa asiakaslähtöisen palvelukulttuurin, toimintatapojen ja rakenteiden kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivista lähestymistapaa käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä perhehoitajien ennakkovalmennusryhmään osallistuville (N=17). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin frekvenssijakaumana ja kvalitatiivinen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin mukaan. Vastaajat pitivät ikääntyneen perhehoidon valmennuksessa tärkeimpinä asioina tiedon saamista ikääntymiseen liittyvistä asioista. Toimiessaan perhehoitajana vastaajat odottivat riittävää yhteydenpitoa, tukea työn suunnittelussa ja sen toteuttamisessa. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin prosessin mallinnuksessa ja perhehoidon kehittämisessä.
Opinnäytetyön aikana kuvattiin asiakaslähtöiset ikääntyneen perhehoidon prosessit ja aloitettiin perhe-hoidon kehittäminen. Ennakointidialogi pidettiin helmikuussa 2017. Siinä oli mukana asiakkaita, terveyden- ja sosiaalihuollon viranhaltijoita ja kolmannen sektorin toimijoita. Heillä oli mahdollisuus tuoda esille toivomiaan asioita hyvältä tulevaisuudelta. Organisaation puolelta toivottiin enemmän ymmärrystä, tukea ja yhteistyötä. Moniammatillinen yhteistyö eri toimijoiden kesken koettiin tärkeäksi, jotta perhehoitoa voitaisiin kehittää yhdessä. Esimiehet toivoivat lisää resursseja perhehoitoon, koska muuten kehittäminen estyy.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että asiakaslähtöisen ikääntyneen perhehoidon kehittäminen vaatii riittävät resurssit. Perhehoito ja sen kehittäminen tulee jatkossakin olla osa strategiaa. Perhehoidon saaminen osaksi palvelurakennetta vaatii osaavaa muutosjohtajuutta. Organisaation johto on keskeisessä asemassa asiakaslähtöisen palvelukulttuurin, toimintatapojen ja rakenteiden kehittämisessä.