HARJOITTELUN OHJAUS OSANA SOSIONOMIOPISKELIJOIDEN AMMATILLISEN KASVUN EDISTYMISTÄ
Kurttila, Anni; Vähäkangas, Emilia (2017)
Kurttila, Anni
Vähäkangas, Emilia
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211975
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvailla sosionomiopiskelijoiden harjoittelun ohjaajien kokemuksia
opiskelijoiden ammatillisen kasvun kehittymisestä ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokemustietoa, jota voidaan hyödyntää sosionomiopiskelijoiden ammatillisen kasvun sekä työelämävalmiuksien edistämisessä harjoittelun aikana. Opinnäytetyöllämme on yhteys Valmiina työelämään! –hankkeeseen (VALTE), jossa useat oppilaitokset kehittävät yhteistyössä työelämävalmiuksien opintokokonaisuuksia. Hankkeessa pyritään löytämään keinoja opiskelijan henkisten, fyysisten ja sosiaalisten voimavarojen tukemiseksi sekä muutoskykyä työelämän vaihtuviin tilanteisiin.
Opinnäytetyömme tietoperustassa perehdyimme ammatillisen kasvun prosessiin, ohjaus- ja oppimiskäsityksiin sekä ammattitaitoa edistävään harjoitteluun. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin haastattelemalla sosiaalialan ammatillisia henkilöitä, joilla on kokemusta
opiskelijan harjoittelun ohjauksesta. Toteutimme haastattelut avoimina yksilöhaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan ammatillinen kasvu edistyi harjoittelun aikana. Tämä ilmeni tulosten mukaan siten, että oma-aloitteisuus ja aktiivisuus lisääntyivät, ammatillinen rooli sekä -osaaminen kehittyivät sekä vuorovaikutus edistyi ohjauksen avulla harjoittelun aikana. Haasteita ammatillisen kasvun edistymiseen tuovat työelämän haasteet, kuten jatkuvat muutokset sekä lainsäädännön uudistukset ja näistä johtuvat ajankäytön haasteet. Tutkimuksemme keskeisimmät johtopäätökset olivat, että opiskelijoiden ohjaukseen turvattaisiin riittävät resurssit ja yhteistyö oppilaitoksen ja harjoittelupaikan välillä tiivistyisi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää VALTE –hankkeessa ja halutessaan harjoittelun ohjaajat, ammattikorkeakoulun opettajat sekä opiskelijat voivat käyttää tuloksia ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauskäytäntöjen kehittämiseksi ja tehostamiseksi.
Jatkotutkimuksena voisi olla tutkimus opiskelijoiden kokemuksista oman ammatillisen kasvun edistymisestä harjoittelun aikana. Mielenkiintoista tutkimustietoa voisi myös saada vertailemalla ohjaajien ja opiskelijoiden kokemuksia keskenään.
opiskelijoiden ammatillisen kasvun kehittymisestä ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokemustietoa, jota voidaan hyödyntää sosionomiopiskelijoiden ammatillisen kasvun sekä työelämävalmiuksien edistämisessä harjoittelun aikana. Opinnäytetyöllämme on yhteys Valmiina työelämään! –hankkeeseen (VALTE), jossa useat oppilaitokset kehittävät yhteistyössä työelämävalmiuksien opintokokonaisuuksia. Hankkeessa pyritään löytämään keinoja opiskelijan henkisten, fyysisten ja sosiaalisten voimavarojen tukemiseksi sekä muutoskykyä työelämän vaihtuviin tilanteisiin.
Opinnäytetyömme tietoperustassa perehdyimme ammatillisen kasvun prosessiin, ohjaus- ja oppimiskäsityksiin sekä ammattitaitoa edistävään harjoitteluun. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin haastattelemalla sosiaalialan ammatillisia henkilöitä, joilla on kokemusta
opiskelijan harjoittelun ohjauksesta. Toteutimme haastattelut avoimina yksilöhaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan ammatillinen kasvu edistyi harjoittelun aikana. Tämä ilmeni tulosten mukaan siten, että oma-aloitteisuus ja aktiivisuus lisääntyivät, ammatillinen rooli sekä -osaaminen kehittyivät sekä vuorovaikutus edistyi ohjauksen avulla harjoittelun aikana. Haasteita ammatillisen kasvun edistymiseen tuovat työelämän haasteet, kuten jatkuvat muutokset sekä lainsäädännön uudistukset ja näistä johtuvat ajankäytön haasteet. Tutkimuksemme keskeisimmät johtopäätökset olivat, että opiskelijoiden ohjaukseen turvattaisiin riittävät resurssit ja yhteistyö oppilaitoksen ja harjoittelupaikan välillä tiivistyisi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää VALTE –hankkeessa ja halutessaan harjoittelun ohjaajat, ammattikorkeakoulun opettajat sekä opiskelijat voivat käyttää tuloksia ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauskäytäntöjen kehittämiseksi ja tehostamiseksi.
Jatkotutkimuksena voisi olla tutkimus opiskelijoiden kokemuksista oman ammatillisen kasvun edistymisestä harjoittelun aikana. Mielenkiintoista tutkimustietoa voisi myös saada vertailemalla ohjaajien ja opiskelijoiden kokemuksia keskenään.