Osaston sisäinen raportointi vuoron vaihtuessa ISBAR -menetelmää hyödyntäen : Osastotunti ja tarkastuskortti akuutti- ja kuntoutusosastojen sairaanhoitajille
Hautala, Erika; Huhtanen, Riikka (2017)
Hautala, Erika
Huhtanen, Riikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111787
Tiivistelmä
Kommunikaatio-ongelmat myötävaikuttavat noin 70 prosenttiin terveydenhuollon haittatapahtumista. Potilaan turvallisuutta voidaan lisätä sekä tiedon kulkuun liittyviä riskejä vähentää käyttämällä yhdenmukaista raportointimenetelmää. Opinnäytetyön yhteistyöorganisaatio on JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä, josta käytetään työssä lyhennettä JIK Ky. JIK Ky:n osastoilla ongelmaksi on muodostunut raportointiin kuluva pitkä aika sekä epäolennaisen tiedon esiin nouseminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää JIK Ky:n akuutti- ja kuntoutusosastojen sairaanhoitajien suullista raportointia sekä sen kautta potilasturvallisuutta hoitovastuun siirtyessä sairaanhoitajalta toiselle. Myös raportointitavan yhtenäistäminen maakunnassa kuului opinnäytetyön tavoitteisiin. Tarkoitus oli tuottaa kirjallinen kynätaskuun sopiva tarkastuskortti muistin tueksi raportointitilanteisiin vuoron vaihtuessa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön keskeinen rooli on potilasturvallisuudella, joka tarkoittaa potilaan virheetöntä kokonaisvaltaista hoitoa. Raportointi käsittää työssä pääsääntöisesti suullisen viestinnän eli tiedon siirtoa hoitajalta toiselle vuoron vaihtuessa. Opinnäytetyö antaa vastauksen kysymyksiin: Millainen tieto on oleellista osaston sisäisessä raportoinnissa, millainen tieto suullisessa raportoinnissa vuoron vaihtuessa on tärkeää hoidon jatkuvuuden ja potilasturvallisuuden kannalta, sekä mitä tarkoittaa ISBAR-menetelmä raportoinnissa. Vastaukset näihin kysymyksiin on etsitty näyttöön perustuvaa tietoa hyväksi käyttäen.
Opinnäytetyöhön sisältyi osastotunti ISBAR- raportointimenetelmästä, joka esitettiin Power Point esityksen avulla. Osastotunti pidettiin JIK Ky:n akuutti- ja kuntoutusosastojen sairaanhoitajille. Lisäksi osastotunnilla jaettiin ISBAR- tarkastuskortit raportoinnin tueksi.
ISBAR-menetelmällä mahdollistuu olennaisen informaation järjestäminen selkeään ja tiiviiseen muotoon, jolloin raportointiin kuluva aika jää lyhemmäksi. Raportoinnin noudattaessa samaa kaavaa, on raportin vastaanottajan helpompi sisäistää annettu informaatio. Jatkotutkimusehdotuksena tulevaisuudessa voisi selvittää onko ISBAR- menetelmän käyttöönotto toteutunut suunnitellusti, onko menetelmän käytöllä ollut vaikutuksia raportointitilanteisiin sekä potilasturvallisuuteen. Lisäksi voitaisiin selvittää sairaanhoitajien henkilökohtaisia mielipiteitä menetelmän käytöstä.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön keskeinen rooli on potilasturvallisuudella, joka tarkoittaa potilaan virheetöntä kokonaisvaltaista hoitoa. Raportointi käsittää työssä pääsääntöisesti suullisen viestinnän eli tiedon siirtoa hoitajalta toiselle vuoron vaihtuessa. Opinnäytetyö antaa vastauksen kysymyksiin: Millainen tieto on oleellista osaston sisäisessä raportoinnissa, millainen tieto suullisessa raportoinnissa vuoron vaihtuessa on tärkeää hoidon jatkuvuuden ja potilasturvallisuuden kannalta, sekä mitä tarkoittaa ISBAR-menetelmä raportoinnissa. Vastaukset näihin kysymyksiin on etsitty näyttöön perustuvaa tietoa hyväksi käyttäen.
Opinnäytetyöhön sisältyi osastotunti ISBAR- raportointimenetelmästä, joka esitettiin Power Point esityksen avulla. Osastotunti pidettiin JIK Ky:n akuutti- ja kuntoutusosastojen sairaanhoitajille. Lisäksi osastotunnilla jaettiin ISBAR- tarkastuskortit raportoinnin tueksi.
ISBAR-menetelmällä mahdollistuu olennaisen informaation järjestäminen selkeään ja tiiviiseen muotoon, jolloin raportointiin kuluva aika jää lyhemmäksi. Raportoinnin noudattaessa samaa kaavaa, on raportin vastaanottajan helpompi sisäistää annettu informaatio. Jatkotutkimusehdotuksena tulevaisuudessa voisi selvittää onko ISBAR- menetelmän käyttöönotto toteutunut suunnitellusti, onko menetelmän käytöllä ollut vaikutuksia raportointitilanteisiin sekä potilasturvallisuuteen. Lisäksi voitaisiin selvittää sairaanhoitajien henkilökohtaisia mielipiteitä menetelmän käytöstä.