Alueellisen median uutisagendat Facebookissa : Mitä paikallisten mediatalojen Facebook-julkaisut sisältävät?
Kaipio, Matias (2017)
Kaipio, Matias
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111742
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin paikallisten mediatalojen toimintaa sosiaalisen median palvelu Facebookissa. Tutkittavana ovat sanomalehti Kalevan ja Yleisradion Oulun aluetoimituksen Facebook-sivut. Toimintaa tutkitaan agenda-setting-teorian pohjalta. Tavoitteena on selvittää, millaisia uutisaiheita ja teemoja alueelliset mediat jakavat Facebookissa ja millaisilla saateteksteillä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu sosiaalisen median perustiedoista ja painottuu eniten Facebookiin ja sen historiaan, sillä Facebook on tutkitusti suosituin sosiaalisen median palvelu Suomessa. Lisäksi tässä tutkimuksessa käydään läpi uutisten kuluttamista ja löytämistä sosiaalisen median palveluiden kautta. Tietoperusta antaa tältä osin kuvan siitä, miten suosittua uutisten seuraaminen Facebookin kautta on Suomessa ja muualla.
Tutkimus käy myös läpi agenda-setting-teorian perusteita. Teorian mukaan uutisten aiheet tulevat osaksi yleisön mielipiteitä ja ajatuksia.
Tutkimusta varten on kerätty yhteensä 101 Kalevan ja Yle Oulun Facebook-päivitystä. Päivityksistä 48 on Yle Oulun ja 53 Kalevan tekemiä. Päivitykset ovat yhteensä hieman alle kahden viikon aikaväliltä. Tutkimuksessa päivitysten uutisaiheet luokiteltiin ja sen pohjalta oli mahdollista tutkia painotuksia eri aiheiden välillä.
Tutkimus osoittaa alueellisten mediatalojen sosiaalisen median sisällön olevan hyvin vaihtelevaa. Tutkitut päivitykset sisälsivät päivittäin hyvin erityyppisiä uutisaiheita, eikä päivityksillä vaikuttanut olevan mitään yhtä yksittäistä linjaa. Muutamat aihealueet korostuivat lievästi. Aiheisiin sisältyvät alueellinen politiikka, turvapaikanhakijat, rikosuutiset sekä pehmeät, human interest -tyyliset aiheet.
Tutkimuksessa havaittiin myös mediatalojen toiminnan olevan hyvin neutraalia ja vakavahenkistä. Päivitykset sisälsivät lähestulkoon pelkästään uutislinkkejä sekä jonkin verran uutisvideoita. Saatetekstit sisälsivät yleensä neutraalin toteamuksen tai kommentin uutisen sisällöstä tai silloin tällöin kysymyksen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu sosiaalisen median perustiedoista ja painottuu eniten Facebookiin ja sen historiaan, sillä Facebook on tutkitusti suosituin sosiaalisen median palvelu Suomessa. Lisäksi tässä tutkimuksessa käydään läpi uutisten kuluttamista ja löytämistä sosiaalisen median palveluiden kautta. Tietoperusta antaa tältä osin kuvan siitä, miten suosittua uutisten seuraaminen Facebookin kautta on Suomessa ja muualla.
Tutkimus käy myös läpi agenda-setting-teorian perusteita. Teorian mukaan uutisten aiheet tulevat osaksi yleisön mielipiteitä ja ajatuksia.
Tutkimusta varten on kerätty yhteensä 101 Kalevan ja Yle Oulun Facebook-päivitystä. Päivityksistä 48 on Yle Oulun ja 53 Kalevan tekemiä. Päivitykset ovat yhteensä hieman alle kahden viikon aikaväliltä. Tutkimuksessa päivitysten uutisaiheet luokiteltiin ja sen pohjalta oli mahdollista tutkia painotuksia eri aiheiden välillä.
Tutkimus osoittaa alueellisten mediatalojen sosiaalisen median sisällön olevan hyvin vaihtelevaa. Tutkitut päivitykset sisälsivät päivittäin hyvin erityyppisiä uutisaiheita, eikä päivityksillä vaikuttanut olevan mitään yhtä yksittäistä linjaa. Muutamat aihealueet korostuivat lievästi. Aiheisiin sisältyvät alueellinen politiikka, turvapaikanhakijat, rikosuutiset sekä pehmeät, human interest -tyyliset aiheet.
Tutkimuksessa havaittiin myös mediatalojen toiminnan olevan hyvin neutraalia ja vakavahenkistä. Päivitykset sisälsivät lähestulkoon pelkästään uutislinkkejä sekä jonkin verran uutisvideoita. Saatetekstit sisälsivät yleensä neutraalin toteamuksen tai kommentin uutisen sisällöstä tai silloin tällöin kysymyksen.