Musiikki erityisnuoren tunteiden ilmaisun tukena : Musiikin hyödyntäminen toiminnanohjauksessa
Helveranta, Pia (2017)
Helveranta, Pia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111680
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli tukea kehitysvammaisen nuoren tunnetaitojen kehittymistä. Työmuodokseni ohjaustilanteisiin valitsin musiikin, koska sen on todettu olevan voimaannuttava ja kommunikointia tukeva menetelmä nuorten tunteiden tulkitsemi-sessa. Tavoitteena oli ohjata nuori tunnistamaan, käsittelemään ja säätelemään omia tun-teitaan, joiden tulkitseminen on keskivaikeasti kehitysvammaiselle nuorelle usein ilman tukea melkoisen mahdotonta. Tämän kehittämistyön aihe nousi käytännön työstä havaitsemistani puutteista nuoren tunne-elämän käsittelyssä. Nuorten tunne-elämän häiriöt ovat yleistyneet ja heidän tunteidensäätelynsä on usein puutteellista. Kehitysvammaisen nuoren ollessa kyseessä riski mielenterveydellisiin ongelmiin on myös suurentunut. Aikuisen rooli korostuu murrosikäisen nuoren tunnekasvatuksen ohjauksessa. Hyvä tunneosaaminen auttaa nuorta pitämään paremmin huolta terveydestään ja ehkäisee hänen syrjäytymistään.
Musiikkiterapia on tunnetusti yksi toimiva ja paljon käytetty terapiamuoto kehitysvammaisten ihmisten parissa työtä tekevillä. Tällöin musiikkia ja sen erilaisia elementtejä käytetään ryhmän tai yksilön kuntoutuksessa apuna. Musiikin elementeillä taas on hyvin erityislaa-tuiset merkityksensä ihmisen tunne-elämän säätelyssä. Ohjasin ammattiopisto Luovin tiloissa pientä keskivaikeasti kehitysvammaisten nuorten ryhmää tammi-helmikuussa (2017). Ryhmä kokoontui yhteensä kuusi kertaa ja näillä kerroilla kävimme läpi heidän opintosuunnitelmaansa liittyviä opintoja tunnetaitojen ja itseilmaisun tukemiseksi musiik-kia toiminnassa hyödyntäen. Musiikin avulla tunnetiloja oli turvallista työstää ryhmässä samalla kun nuori itse sai purkukeinon tunteiden myllertäessä kehossa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta tuntien kehittäneen oppilaiden tunneosaamista ja itseilmaisua. Selkeitä edistysaskeleita tapahtui muutaman nuoren kohdalla joka mielestäni vahvasti kuvaa musiikin mukaansatempaavaa ja voimaannuttavaa vaikutusta. Pidemmällä aikavälillä toteutettuna tuloksia olisi varmasti näkynyt myös enemmän. Työmenetelmänä musiikin hyödyntäminen tunnetaitojen ohjauksessa oli lempeä ja nuorten kehitystä tukeva.
Musiikkiterapia on tunnetusti yksi toimiva ja paljon käytetty terapiamuoto kehitysvammaisten ihmisten parissa työtä tekevillä. Tällöin musiikkia ja sen erilaisia elementtejä käytetään ryhmän tai yksilön kuntoutuksessa apuna. Musiikin elementeillä taas on hyvin erityislaa-tuiset merkityksensä ihmisen tunne-elämän säätelyssä. Ohjasin ammattiopisto Luovin tiloissa pientä keskivaikeasti kehitysvammaisten nuorten ryhmää tammi-helmikuussa (2017). Ryhmä kokoontui yhteensä kuusi kertaa ja näillä kerroilla kävimme läpi heidän opintosuunnitelmaansa liittyviä opintoja tunnetaitojen ja itseilmaisun tukemiseksi musiik-kia toiminnassa hyödyntäen. Musiikin avulla tunnetiloja oli turvallista työstää ryhmässä samalla kun nuori itse sai purkukeinon tunteiden myllertäessä kehossa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta tuntien kehittäneen oppilaiden tunneosaamista ja itseilmaisua. Selkeitä edistysaskeleita tapahtui muutaman nuoren kohdalla joka mielestäni vahvasti kuvaa musiikin mukaansatempaavaa ja voimaannuttavaa vaikutusta. Pidemmällä aikavälillä toteutettuna tuloksia olisi varmasti näkynyt myös enemmän. Työmenetelmänä musiikin hyödyntäminen tunnetaitojen ohjauksessa oli lempeä ja nuorten kehitystä tukeva.