Att initiera och upprätthålla amning : En systematisk litteraturstudie i vad som påverkar kvinnan i hennes beslut att initiera samt upprätthålla amning
Mannfolk, Susan (2017)
Mannfolk, Susan
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111397
Tiivistelmä
Syftet med utvecklingsarbetet var att kartlägga faktorer som påverkar kvinnan i hennes beslut att initiera samt upprätthålla amning. Utvecklingsarbetet gjordes för att ge blivande hälsovårdare tips och idéer om vad som kan vara bra att tänka på i mötet med den gravida kvinnan för att stöda kvinnan och främja amning. Frågeställningen var: Vad påverkar kvinnan att initiera och upprätthålla amning?
Utvecklingsarbetet är en systematisk litteraturstudie. Litteraturen analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Som teoretiska utgångspunkter användes Erikssons (1987a) och Hendersons (1970) syn på att lära, Erikssons (1987b, 1990) och Watsons (1993) syn på relation samt Banduras (1977, 1982, 2001) teori om self efficacy. Utvecklingsarbetet är en fortsättning på lärdomsprovet ”Handledning inom amning och tidig interaktion” av Mannfolk och Raivio (2009).
I resultatet framkom vikten av att involvera samt undervisa kvinnans partner och andra nära såsom kvinnans egen mor i amning. Detta i och med att kvinnan ofta kan uppleva mer stöd av icke-professionella än av professionella. I resultatet framkom även att tilltron till den egna förmågan att amma har en stor inverkan på kvinnans beslut att initiera samt upprätthålla amning. Tilltron till den egna förmågan att amma påverkas av kvinnans egna erfarenheter från amningssituationer, roll-modeller, verbalt beröm samt positiva eller negativa känslor sammankopplat till amningen. Dessa är faktorer som hälsovårdaren kan påverka. The aim of this thesis was to map factors that affect the women in her decision to initiate and sustain breastfeeding. This development project was done in order to give future public health nurses tips and ideas about what may be useful to keep in mind when supporting the women and promoting breastfeeding. The research question was: What affects the women to initiate and sustain breastfeeding?
The development project is a systematic literature study. The literature was analyzed using qualitative content analysis. The theoretical starting points where the terms learning and teaching according to Eriksson (1987a) and Henderson (1970), the term relation according to Eriksson (1987b, 1990) and Watson (1993), as well as Banduras (1970, 1982, 2001) theory of self efficacy. The development project is a continuation of Mannfolk and Raivio’s Bachelor’s Thesis ”Handledning inom amning och tidig interaktion” (2009).
The result showed the importence of involving as well as teaching the women's partner and other close relatives as the maternal grandmother in breastfeeding. This because the women often may experience more support from non-professionals than professionals. The result also showed that the women's self efficacy in breastfeeding has a large part in the women's decision to initiate and sustain breastfeeding. Self efficacy in breastfeeding is influenced by the women's own experiences from breastfeeding, role models, verbal praise and positive or negative emotions linked to breastfeeding. These are factors that the public health nurse can influence.
Utvecklingsarbetet är en systematisk litteraturstudie. Litteraturen analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Som teoretiska utgångspunkter användes Erikssons (1987a) och Hendersons (1970) syn på att lära, Erikssons (1987b, 1990) och Watsons (1993) syn på relation samt Banduras (1977, 1982, 2001) teori om self efficacy. Utvecklingsarbetet är en fortsättning på lärdomsprovet ”Handledning inom amning och tidig interaktion” av Mannfolk och Raivio (2009).
I resultatet framkom vikten av att involvera samt undervisa kvinnans partner och andra nära såsom kvinnans egen mor i amning. Detta i och med att kvinnan ofta kan uppleva mer stöd av icke-professionella än av professionella. I resultatet framkom även att tilltron till den egna förmågan att amma har en stor inverkan på kvinnans beslut att initiera samt upprätthålla amning. Tilltron till den egna förmågan att amma påverkas av kvinnans egna erfarenheter från amningssituationer, roll-modeller, verbalt beröm samt positiva eller negativa känslor sammankopplat till amningen. Dessa är faktorer som hälsovårdaren kan påverka.
The development project is a systematic literature study. The literature was analyzed using qualitative content analysis. The theoretical starting points where the terms learning and teaching according to Eriksson (1987a) and Henderson (1970), the term relation according to Eriksson (1987b, 1990) and Watson (1993), as well as Banduras (1970, 1982, 2001) theory of self efficacy. The development project is a continuation of Mannfolk and Raivio’s Bachelor’s Thesis ”Handledning inom amning och tidig interaktion” (2009).
The result showed the importence of involving as well as teaching the women's partner and other close relatives as the maternal grandmother in breastfeeding. This because the women often may experience more support from non-professionals than professionals. The result also showed that the women's self efficacy in breastfeeding has a large part in the women's decision to initiate and sustain breastfeeding. Self efficacy in breastfeeding is influenced by the women's own experiences from breastfeeding, role models, verbal praise and positive or negative emotions linked to breastfeeding. These are factors that the public health nurse can influence.