Seitsemäsluokkalaisten tiedonhaunopastuksen kehittäminen : Helsingin kaupunginkirjastossa
Luolamaa, Mari (2017)
Luolamaa, Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111524
Tiivistelmä
Peruskoulujen vuonna 2016 alkaen käyttöön ottaman opetussuunnitelman myötä Helsingin kaupunginkirjaston sisällä heräsi tarve uudistaa tiedonhaunopastusta. Opetussuunnitelmassa tuodaan esiin laaja-alaista oppimista, joka sisältää mm. monilukutaidon. Monilukutaito taas sisältää erilaisten tekstien ja viestien tulkintaa, digitaalisten laitteiden käyttöä ja koulun yhteistyökumppaneiden kanssa tehtävää opiskelua. Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa lautapeli kirjastoille työkaluksi seitsemäsluokkalaisten tiedonhaun opastuksiin. Pelistä pyrittiin tekemään opiskelijoita kiinnostava ja monipuolisesti erilaisia tiedonhakutapoja ja sivustoja esittelevä. Lisäksi tavoitteena oli tehdä peli, jota on mahdollista pelata jokaisessa Helsingin kaupunginkirjaston 37 toimipisteessä, riippumatta kirjaston teknisistä varusteluista tai ryhmätiloista.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu laaja-alaisen oppimisen, ongelmaperustaisen oppimisen ja pelillisen oppimisen teorioista. Kehittämistyöhön on kysytty sähköpostilla kehittämisideoita seitsemäsluokkalaisten opettajilta, ryhmähaastateltu kirjaston työntekijöitä, pilotoitu peliä kirjaston työntekijöillä ja havainnoitu seitsemäsluokkalaisia pelaamassa peliä.
Peliä ja sen kysymyksiä muokattiin pilotoinnin ja havainnoinnin jälkeen. Oppilaat pelasivat peliä innokkaasti ja opettajat olivat myös tyytyväisiä peliin. Kehittämistyön tulos on pilottiversio lautapelistä. Keväällä 2017 pelin visuaalisen ilmeen toteutuksen ja materiaalien rahoitus on vielä avoinna. Kehittämistyön tekijä etsii rahoitusta pelille, jotta se saataisiin kirjastojen käyttöön.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu laaja-alaisen oppimisen, ongelmaperustaisen oppimisen ja pelillisen oppimisen teorioista. Kehittämistyöhön on kysytty sähköpostilla kehittämisideoita seitsemäsluokkalaisten opettajilta, ryhmähaastateltu kirjaston työntekijöitä, pilotoitu peliä kirjaston työntekijöillä ja havainnoitu seitsemäsluokkalaisia pelaamassa peliä.
Peliä ja sen kysymyksiä muokattiin pilotoinnin ja havainnoinnin jälkeen. Oppilaat pelasivat peliä innokkaasti ja opettajat olivat myös tyytyväisiä peliin. Kehittämistyön tulos on pilottiversio lautapelistä. Keväällä 2017 pelin visuaalisen ilmeen toteutuksen ja materiaalien rahoitus on vielä avoinna. Kehittämistyön tekijä etsii rahoitusta pelille, jotta se saataisiin kirjastojen käyttöön.