Laatua ja asiakasturvallisuutta osallistaen kehitysvammaisten työ- ja päivätoimintaan
Miettinen, Kirsi (2017)
Miettinen, Kirsi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111518
Tiivistelmä
Kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminta on muuttumassa. Lakia vammaisuuden perusteella jär-jestettävistä palveluista ja tukitoimista uudistetaan. Kehitysvammaisten itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta vahvistetaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yksikön asiakasosallisuutta, edistää työntekijöiden osallisuutta ja kehittää yksikön laatua sekä laatujohtamista.
Kehittämiseen osallistuivat kehitysvammahuollon toimintakeskuksessa työskentelevät työntekijät, yksikön esimies ja sosiaali- ja perhepalvelujen päällikkö. Asiakasosallisuus oli kehittämisen lähtökohta. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat toimintakeskuksen asiakkaat. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminnan toiminnan laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyvä palautteen keräämisen malli. Opinnäytetyön tehtävänä toteutettiin palautteen kerääminen asiakkailta, omaisilta sekä kehitysvammahuollon työntekijöiltä. Tehtävänä oli hyödyntää palautetta osallistavassa kehittämisprosessissa.
Opinnäytetyössä toteutettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämisprosessissa sovellettiin bikva-mallia. Opinnäytetyö tukee vammaispoliittisia linjauksia asiakkaiden osallisuuden lisäämisestä. Opinnäytetyö on merkityksellinen yksikön laadun ja asiakasturvallisuuden kehittämisessä.
Kehittämiseen osallistuivat kehitysvammahuollon toimintakeskuksessa työskentelevät työntekijät, yksikön esimies ja sosiaali- ja perhepalvelujen päällikkö. Asiakasosallisuus oli kehittämisen lähtökohta. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat toimintakeskuksen asiakkaat. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminnan toiminnan laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyvä palautteen keräämisen malli. Opinnäytetyön tehtävänä toteutettiin palautteen kerääminen asiakkailta, omaisilta sekä kehitysvammahuollon työntekijöiltä. Tehtävänä oli hyödyntää palautetta osallistavassa kehittämisprosessissa.
Opinnäytetyössä toteutettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämisprosessissa sovellettiin bikva-mallia. Opinnäytetyö tukee vammaispoliittisia linjauksia asiakkaiden osallisuuden lisäämisestä. Opinnäytetyö on merkityksellinen yksikön laadun ja asiakasturvallisuuden kehittämisessä.