Simulaatio-oppimisen ohjeistus suun terveydenhuollon opiskelijalle : näkökulmana suuhygienistiopiskelija
Haapala, Ella; Puustinen, Emma-Julia (2017)
Haapala, Ella
Puustinen, Emma-Julia
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111470
Tiivistelmä
Simulaatio-oppimisella on suuri merkitys suun terveydenhuollon opiskelijoiden koulutuksessa. Toistoja tekemällä motorinen suoritus kehittyy sujuvammaksi, nopeammaksi ja lopulta virheettömäksi. Riittävän pitkään kestävällä harjoittelulla saavutetaan hyviä tuloksia. Simulaattoreilla työskentely on eettistä, sillä niissä sallitaan virheiden tekeminen ja samalla vältytään potilaan itsemääräämisoikeudelta. Simulaattoriopetus koostuu yleensä kolmesta vaiheesta, jotka ovat simulaattorin käyttöä edeltävä vaihe eli harjoittelun suunnittelu, simulaattorin avulla harjoittelu ja jälkipuinti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka vastasi ongelmiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin mitä simulaatio-oppiminen on ja mitkä ovat hyvän ohjeistuksen kriteerit. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa simulaatio-oppimisen ohjeistus, jossa keskityttiin ohjeistamaan opiskelijoita simulaatioharjoittelun eri vaiheissa. Tehtävän ratkaiseminen vaati kirjallisuuden tutkimista laajasti, jonka jälkeen saatiin vastaukset opinnäytetyön keskeisiin kysymyksiin. Tietoa suun terveydenhuollon simulaatiotilanteiden käytänteistä etsittiin eri tietolähteistä ja hakua laajennettiin myös muille terveydenhuollon aloille, jotta saatiin mahdollisimman laaja käsitys aiheesta. Työssä tutkittiin myös erilaisia simulaatiossa käytettäviä laitteita ja välineitä, jotka ovat suuressa roolissa simulaatioharjoittelussa.
Simulaatioharjoitukseen kuuluvat harjoituksen suunnittelu ja valmistautuminen, harjoituksen tekeminen ja jälkipuinti. Harjoitusten tarkoituksena on tarjota opiskelijoille tarpeellisia oppimistilanteita, joiden avulla heidän osaamisensa kehittyy. Simulaatioharjoituksia tehdessä huomataan opiskelijan oppimisen taso ja siten myös puutteellinen ja virheellinen toiminta. Tutkimuksien mukaan simulaatioharjoittelun eri vaiheilla on merkitystä oppimisen kannalta.
Ohjeistus tuotettiin diaesityksen muodossa. Siitä on pyritty tekemään mahdollisimman selkeä ja havainnollistava, jotta opiskelija ymmärtäisi simulaation eri vaiheet. Ohjeistus toivottavasti antaa opiskelijoille uusia näkökulmia ja ajatuksia, kuinka simulaatioharjoituksiin voisi valmistautua etukäteen ja miten tulisi toimia harjoituksien aikana ja niiden jälkeen. Diaesityksen tarkoitus on olla suullisen ohjeistuksen tukena oppitunnilla. Jatkossa voisi tutkia hyötyvätkö opiskelijat oheistuksesta ja tehdä opinnäytetyön tuloksia apuna käyttäen ohjeistuksia eri simulaatiotilanteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka vastasi ongelmiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin mitä simulaatio-oppiminen on ja mitkä ovat hyvän ohjeistuksen kriteerit. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa simulaatio-oppimisen ohjeistus, jossa keskityttiin ohjeistamaan opiskelijoita simulaatioharjoittelun eri vaiheissa. Tehtävän ratkaiseminen vaati kirjallisuuden tutkimista laajasti, jonka jälkeen saatiin vastaukset opinnäytetyön keskeisiin kysymyksiin. Tietoa suun terveydenhuollon simulaatiotilanteiden käytänteistä etsittiin eri tietolähteistä ja hakua laajennettiin myös muille terveydenhuollon aloille, jotta saatiin mahdollisimman laaja käsitys aiheesta. Työssä tutkittiin myös erilaisia simulaatiossa käytettäviä laitteita ja välineitä, jotka ovat suuressa roolissa simulaatioharjoittelussa.
Simulaatioharjoitukseen kuuluvat harjoituksen suunnittelu ja valmistautuminen, harjoituksen tekeminen ja jälkipuinti. Harjoitusten tarkoituksena on tarjota opiskelijoille tarpeellisia oppimistilanteita, joiden avulla heidän osaamisensa kehittyy. Simulaatioharjoituksia tehdessä huomataan opiskelijan oppimisen taso ja siten myös puutteellinen ja virheellinen toiminta. Tutkimuksien mukaan simulaatioharjoittelun eri vaiheilla on merkitystä oppimisen kannalta.
Ohjeistus tuotettiin diaesityksen muodossa. Siitä on pyritty tekemään mahdollisimman selkeä ja havainnollistava, jotta opiskelija ymmärtäisi simulaation eri vaiheet. Ohjeistus toivottavasti antaa opiskelijoille uusia näkökulmia ja ajatuksia, kuinka simulaatioharjoituksiin voisi valmistautua etukäteen ja miten tulisi toimia harjoituksien aikana ja niiden jälkeen. Diaesityksen tarkoitus on olla suullisen ohjeistuksen tukena oppitunnilla. Jatkossa voisi tutkia hyötyvätkö opiskelijat oheistuksesta ja tehdä opinnäytetyön tuloksia apuna käyttäen ohjeistuksia eri simulaatiotilanteisiin.