Markkinointisuunnitelma Opiala Oy:lle
Niskanen, Reetta (2017)
Niskanen, Reetta
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111336
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehdään markkinoinnin vuosisuunnitelma Optiala Oy:lle. Työ sisältää teo-riaosuuden sekä empiirisen osion. Optiala Oy on optisen alan erikoisliike, joka tarjoaa kuluttajille optisenalan palveluja ja hyödykkeitä usealla paikkakunnalla. Tällä hetkellä yrityksessä on meneil-lään sukupolvenvaihdos, jonka vuoksi on tärkeää ja ajankohtaista markkinoinnin ja kilpailukeinojen analysoiminen sekä selkeiden suunnitelmien tekeminen. Yritys pyrkii parantamaan kilpailukykyään vahvistamalla laatuun, yksilölliseen palveluun sekä trendikkääseen ja muutoskykyiseen kehysmal-listoon.
Opinnäytetyön päätavoite oli laatia Optiala Oy:lle markkinoinnin vuosisuunnitelma, joka tukee yri-tyksen kaikkia strategisia linjauksia sekä tehokkaasti auttaa saavuttamaan asetetut markkinoinnin tavoitteet. Suunnitelma sisältää markkinoinnin keinoja, jotka auttavat yritystä palvelemaan kohde-ryhmiään aiempaa paremmin sekä menestymään alan kovassa kilpailussa.
Työn teoriaosuus sisältää markkinoinnin teoriaa markkinoinnin kilpailukeinojen näkökulmasta. Li-säksi käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja segmentointia, jossa pohjana on käytetty yrityksen toimitusjohtajan Jani Niskasen diplomityötä, jossa tutkittiin optisen alan asiakaskäyttäytymistä ja työssä esiin tullutta neljää eri optisen alan segmenttiä, joiden jako perustuu asiakaskäyttäytymi-seen. Näitä yrityksessä hyväksyttyjä asiakassegmenttejä ovat: teknisesti orientoituneet, tyyliorien-toituneet, näönhuolto-orientoituneet ja välttelevät asiakkaat.
Markkinointisuunnitelma rakennettiin näiden segmenttien ympärille ja pyrittiin suunnitelmassa ot-tamaan huomioon, että markkinointi on tehokasta ja tuloksellista. Markkinointisuunnitelmaan sisäl-tyy mm. markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, ympäristöanalyysi sekä SWOT-analyysi. Opinnäy-tetyö sisältää myös eri kuukausille jaetut markkinoinnin kampanjat ja toimenpiteet.
Opinnäytetyön päätavoite oli laatia Optiala Oy:lle markkinoinnin vuosisuunnitelma, joka tukee yri-tyksen kaikkia strategisia linjauksia sekä tehokkaasti auttaa saavuttamaan asetetut markkinoinnin tavoitteet. Suunnitelma sisältää markkinoinnin keinoja, jotka auttavat yritystä palvelemaan kohde-ryhmiään aiempaa paremmin sekä menestymään alan kovassa kilpailussa.
Työn teoriaosuus sisältää markkinoinnin teoriaa markkinoinnin kilpailukeinojen näkökulmasta. Li-säksi käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja segmentointia, jossa pohjana on käytetty yrityksen toimitusjohtajan Jani Niskasen diplomityötä, jossa tutkittiin optisen alan asiakaskäyttäytymistä ja työssä esiin tullutta neljää eri optisen alan segmenttiä, joiden jako perustuu asiakaskäyttäytymi-seen. Näitä yrityksessä hyväksyttyjä asiakassegmenttejä ovat: teknisesti orientoituneet, tyyliorien-toituneet, näönhuolto-orientoituneet ja välttelevät asiakkaat.
Markkinointisuunnitelma rakennettiin näiden segmenttien ympärille ja pyrittiin suunnitelmassa ot-tamaan huomioon, että markkinointi on tehokasta ja tuloksellista. Markkinointisuunnitelmaan sisäl-tyy mm. markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, ympäristöanalyysi sekä SWOT-analyysi. Opinnäy-tetyö sisältää myös eri kuukausille jaetut markkinoinnin kampanjat ja toimenpiteet.