Piirrosanimaatiohahmon visuaalinen kehitys : innoitusta hahmosuunnitteluun historiasta
Kivistö, Iida-Sofia (2017)
Kivistö, Iida-Sofia
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111396
Tiivistelmä
Tällä kirjallisella opinnäytetyöllä pyritään saavuttamaan syvempi ymmärrys visuaalisesta hahmosuunnittelusta animaatiohistorian avulla. Tutkielmassa käydään läpi pääasiassa varhaista piirrosanimaation historiaa keskittyen hahmojen visuaaliseen ilmeeseen ja pohtien syitä sen muodostumiseen. Tekstissä heijastellaan myös sitä, miten historiassa tehdyt ratkaisut hahmoissa vaikuttavat yhä tänä päivänä.
Ensin pohditaan hieman hahmon alkuperää. Ymmärretään, että hahmon muodostaminen on olennainen osa ihmisen selviytymiskykyä. Hahmojen avulla pyritään usein välittämään erilaisia viestejä. Kaikki se, mitä ei voida kertoa suoraan puheella, äänellä tai tekstinä, täytyy animaatiossakin näyttää visuaalisesti erilaisilla väreillä ja muodoilla.
Muotokieltä piirroshahmoissa lähdetään avaamaan tarkastelemalla animaation historiaa. Käy ilmi, että alussa piirrostekniikan vaivalloisuus oli suurin vaikuttaja hahmojen muodostumiseen. Ensimmäisille piirroshahmoille tyypillistä olivat selkeät muodot ja komediallisuus. Myöhemmin ensimmäisissä kokopitkissä piirroselokuvissa hahmojen muotoon ja liikkeeseen vaikuttivat poikkeuksellinen realistisuuden hakuisuus sekä erilaiset videokuvaa hyödyntävät tekniikat. Vastapainona tälle, uuden epärealistisen tyylisuuntauksen huomataan muodostuneen maailmanlaajuisesti noin 1950-luvulla, television yleistymisen ja alan tehostumisen myötä. Tämä tyyli näkyi hahmoissa yksinkertaistettuina muotoina ja liikkeinä. Seuraavaksi tätä ja muita havaintoja heijastellaan tekstissä myös nykypäivän hahmoihin.
Erikseen nostetaan esille myös tuoreempia inspiroivia esimerkkejä lähihistoriasta: tutkitaan lähemmin japanilaisen Ghost in the Shellin ja Prinsessa Kaguyan Tarun päähahmojen poikkeavia tyyliratkaisuja, sekä perehdytään hetken Richard Williamsin kulttimaineisen The Thief and the Cobblerin fantastiseen hahmoilmaisuun.
Lopuksi kootaan yhteen historiasta tehdyt merkittävimmät havainnot, jotka on hyvä ottaa huomioon visuaalista hahmosuunnittelua tehdessä. Julkaisukanavat ja taloustilanne vaikuttavat piirroshahmoihin edelleen rajoittavasti, mutta mahdollisuudet ovat nyt laajemmat ja aikaisempaa helpommin saatavilla. Todellisuuden jäljittely hahmon muodoissa ja liikkeissä, sekä piirrostekniikan valinta vaikuttavat pääasiassa hahmon visuaaliseen muodostumiseen nykyään. Niiden yhteistoiminta luo myös olennaisen osan hahmon visuaalista uskottavuutta.
Ensin pohditaan hieman hahmon alkuperää. Ymmärretään, että hahmon muodostaminen on olennainen osa ihmisen selviytymiskykyä. Hahmojen avulla pyritään usein välittämään erilaisia viestejä. Kaikki se, mitä ei voida kertoa suoraan puheella, äänellä tai tekstinä, täytyy animaatiossakin näyttää visuaalisesti erilaisilla väreillä ja muodoilla.
Muotokieltä piirroshahmoissa lähdetään avaamaan tarkastelemalla animaation historiaa. Käy ilmi, että alussa piirrostekniikan vaivalloisuus oli suurin vaikuttaja hahmojen muodostumiseen. Ensimmäisille piirroshahmoille tyypillistä olivat selkeät muodot ja komediallisuus. Myöhemmin ensimmäisissä kokopitkissä piirroselokuvissa hahmojen muotoon ja liikkeeseen vaikuttivat poikkeuksellinen realistisuuden hakuisuus sekä erilaiset videokuvaa hyödyntävät tekniikat. Vastapainona tälle, uuden epärealistisen tyylisuuntauksen huomataan muodostuneen maailmanlaajuisesti noin 1950-luvulla, television yleistymisen ja alan tehostumisen myötä. Tämä tyyli näkyi hahmoissa yksinkertaistettuina muotoina ja liikkeinä. Seuraavaksi tätä ja muita havaintoja heijastellaan tekstissä myös nykypäivän hahmoihin.
Erikseen nostetaan esille myös tuoreempia inspiroivia esimerkkejä lähihistoriasta: tutkitaan lähemmin japanilaisen Ghost in the Shellin ja Prinsessa Kaguyan Tarun päähahmojen poikkeavia tyyliratkaisuja, sekä perehdytään hetken Richard Williamsin kulttimaineisen The Thief and the Cobblerin fantastiseen hahmoilmaisuun.
Lopuksi kootaan yhteen historiasta tehdyt merkittävimmät havainnot, jotka on hyvä ottaa huomioon visuaalista hahmosuunnittelua tehdessä. Julkaisukanavat ja taloustilanne vaikuttavat piirroshahmoihin edelleen rajoittavasti, mutta mahdollisuudet ovat nyt laajemmat ja aikaisempaa helpommin saatavilla. Todellisuuden jäljittely hahmon muodoissa ja liikkeissä, sekä piirrostekniikan valinta vaikuttavat pääasiassa hahmon visuaaliseen muodostumiseen nykyään. Niiden yhteistoiminta luo myös olennaisen osan hahmon visuaalista uskottavuutta.