Poliisitubessa julkaistujen Poliisileijona-videoiden vastaanoton analysointi
Pääkkönen, Tiina (2017)
Pääkkönen, Tiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111392
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoitiin Poliisileijona-videoiden saamaa vastaanottoa. Poliisileijonavideot ovat lapsille suunnattuja, neuvoja antavia videoita. Videot löytyvät Poliisitubesta, joka on poliisin uusi videokanava YouTubessa. Tutkimuksessa keskityttiin videoiden kiinnostavuuteen, hauskuuteen, ymmärrettävyyteen ja hyödyllisyyteen. Opinnäytetyönä tehtiin tutkimusta, jolla kerättiin poliisihallitukselle tietoa kanavan/videoiden vastaanotosta. Tutkimuksen tuloksia tullaan käyttämään Poliisitube-kanavan arvioinnin ja jatkokehityksen
tukena.
Mielipiteitä ja arvosteluja Poliisileijona-videoista kerättiin verkossa käydyistä keskusteluista, itse kohderyhmältä eli lapsilta sekä heidän opettajiltaan. Verkkokeskusteluja seurattiin Twitterissä ja Facebookissa. Aineistot lasten ja opettajien mielipiteistä kerättiin tutkimukseen valitussa koulussa. Tutkimuksessa lapset katsoivat opettajansa johdolla Poliisileijona-videoita. Katselusta kerättiin havaintoja lasten reaktioista ja kirjattiin muistiin asioita, jotka nousivat katselun jälkeen esiin videoista käydyissä keskusteluissa. Opettajia haastateltiin erikseen videoiden katseluiden jälkeen.
Tutkimuksessa selvisi, että lasten ja opettajien mielipiteet videoista erosivat melko paljon verkkokeskusteluissa ilmenneistä mielipiteistä. Verkossa annetut mielipiteet olivat lähinnä negatiivisia, lasten ja opettajien mielipiteet puolestaan positiivisia. Tutkimuksessa selvisi, mistä lapset videoissa pitivät ja esiin nousi myös parannusehdotuksia.
tukena.
Mielipiteitä ja arvosteluja Poliisileijona-videoista kerättiin verkossa käydyistä keskusteluista, itse kohderyhmältä eli lapsilta sekä heidän opettajiltaan. Verkkokeskusteluja seurattiin Twitterissä ja Facebookissa. Aineistot lasten ja opettajien mielipiteistä kerättiin tutkimukseen valitussa koulussa. Tutkimuksessa lapset katsoivat opettajansa johdolla Poliisileijona-videoita. Katselusta kerättiin havaintoja lasten reaktioista ja kirjattiin muistiin asioita, jotka nousivat katselun jälkeen esiin videoista käydyissä keskusteluissa. Opettajia haastateltiin erikseen videoiden katseluiden jälkeen.
Tutkimuksessa selvisi, että lasten ja opettajien mielipiteet videoista erosivat melko paljon verkkokeskusteluissa ilmenneistä mielipiteistä. Verkossa annetut mielipiteet olivat lähinnä negatiivisia, lasten ja opettajien mielipiteet puolestaan positiivisia. Tutkimuksessa selvisi, mistä lapset videoissa pitivät ja esiin nousi myös parannusehdotuksia.