Your Time In the Sun : En semiotisk analys om en social marknadsföringskampanj
Flygar, Martina (2017)
Flygar, Martina
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011141
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar en social marknadsföringskampanj som analyseras med hjälp av semiotik. Kampanjen är lanserad av Cancer Institute NSW i Australien i november 2016 och den handlar om hudcancer och solens faror. Kampanjens målgrupp är unga, mer specifikt generation Y. Målet är att skapa en förändring i solskyddsbeteendet bland unga vuxna samt att ändra deras uppfattningar om solens faror. Dessutom informerar kampanjen om hur allvarlig sjukdom melanom är. Kampanjen är en social marknadsförings-kampanj, vilket innebär att den yrkar förändring i beteende, normer och upp-fattningar. I analysen av kampanjen har jag valt att använda mig av en kvalitativ forskningsmetod, semiotik. Semiotik lämpar sig som metod då syftet med arbetet är att analysera vad som fungerar i kampanjen och varför. Med hjälp av den semiotiska analysen besvarar jag frågan ställd i problemformuleringen: Hur skall ett budskap i en social marknadsföringskampanj vara utformat för att uppnå önskat resultat? Jag analyserar också vilka känslor kampanjen väcker, vilka effekter som använts och ifall utförandet motsvarar kampanjens brief. Kampanjen marknadsfördes med hjälp av en 60 sekunder lång video. Jag har valt att analysera kampanjen som helhet; dock genom att välja ut särskilda skärmbilder för analysen som representerar kampanjen så mångsidigt som möjligt. Resultatet av min analys visar att ett budskap bör vara engagerande, effektivt och personligt berörande för att uppnå önskad effekt. This thesis is about a social marketing campaign called Your Time in the Sun. The campaign was launched in Australia in November 2016 by Cancer Institute NSW. The campaign aims to inform Australian millennials about the dangers too much sun exposure can generate and about how deathly melanoma can be. As it is a social marketing campaign it also targets to change behaviour as well as attitudes and ideas. I have chosen to use qualitative method called semiotic analysis for the campaign analysis. Semiotics is an excellent method for this kind of research where the purpose is to analyse what works and why in the campaign. The goal is to find out what kind of feelings the campaign awakens, what effects have been used and if the message lives up to the campaign brief. The aim is also to find out how a message should be designed to achieve the wanted result. The campaign was carried out as a 60-second-long video-ad. I have chosen to analyse the campaign as a whole, but to make it clear enough I have chosen three screen dumps that represent different parts of the ad. The result of my analysis shows that a message should be effective, engaging and touching on a personal level to achieve the wanted result.