Jäsen 360° -datan vaikutukset Ylöjärven seurakunnan työn kehittämisprosessissa
Korppoo-Seppänen, Riikka (2017)
Korppoo-Seppänen, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209148
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko Ylöjärven seurakunnan työn kehittämisprosessissa hyödynnetty Jäsen 360° -dataa ja miten se on vaikuttanut työn tekemiseen ja koko seurakunnan toiminnan suunnitteluun ja ohjaukseen. Tarkoituksena oli myös selvittää minkälaisissa tilanteissa ja miten kehittämisprosessi on muuttanut henkilöstön toimintatapoja sekä onko Jäsen 360° -datan avulla muutettu toiminnan suuntaamista. Tutkimuksen avulla selvitettiin Jäsen 360° -datan käytön rajoitteita.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon asemaa kansankirkkona, yhteisönä ja organisaationa sekä organisaatiokulttuuria, muutoksen johtamista, seurakunnan toiminnan kehittämistä, big dataa ja Jäsen 360° -dataa. Teoriaosassa käsitellyt asiat liittyvät läheisesti Ylöjärven seurakunnan työn kehittämisprosessiin, jonka yhteydessä otettiin käyttöön Jäsen 360° -data vuonna 2014. Jäsen 360° -data on Kotimaa-yhtiöiden kehittämä, helposti ymmärrettävä tietoaineisto suomalaisista ja heidän suhteestaan uskoon, kirkkoon, seurakuntiin ja jäsenten omaan elämäntapaan.
Opinnäytetyön empiriaosassa käytettiin kvantitatiivista ei määrällistä tutkimusmenetelmää. E-lomakkeella toteutetulla kyselyllä pyrittiin selvittämään, ovatko Ylöjärven seurakunnan työntekijät hyödyntäneet Jäsen 360° -dataa ja onko sen avulla muutettu toiminnan suuntaamista sekä miten työntekijät kokevat datan käytön. Kyselyllä saatiin myös lisätietoa toimeksiantajalle, miten henkilöstö oli tutustunut Jäsen 360° -aineistoon, miten työntekijät kokivat saaneensa opastusta, motivointia ja rohkaisua aineiston käyttöön. Kyselyn perusteella selvitettiin myös, toimiiko aineisto henkilöstön mielestä johtamisen välineenä, nähdäänkö aineiston käyttäminen tällä hetkellä ja tulevaisuudessa tarpeellisena ja miten henkilöstö painottaa työssään eri segmenttejä. Kysely lähetettiin 37 työntekijälle ja vastausprosentiksi saatiin 73 %.
Kyselyn vastausten perusteella Ylöjärven seurakunnan työntekijöistä lähes 70 % ei käytä Jäsen 360° -aineistoa lainkaan työnsä suunnitteluun. Kuukausittain aineistoa käyttää vain noin 10 % ja harvemmin noin viidennes. Naisista yli 80 % ei käytä aineistoa lainkaan, kun taas lähes 70 % miehistä hyödyntää sitä kuukausittain tai harvemmin. Jäsen 360° -ajattelua käytetään enemmän kuin aineistoa. Kaikista vastaajista 14 % käyttää Jäsen 360° -prosessin aikana oppimaansa segmenttiajattelua lähes päivittäin tai viikoittain. Jäsen 360° -koulutuksista on jäänyt useimmalle kuitenkin ajatuksiin ajattelun käyttö, vaikka kirjallista ja verkkoaineistoa ei konkreettisesti käytettäisikään. Miehet ovat segmenttiajattelunkin käytössä aktiivisempia kuin naiset, naisista lähes 40 % ilmoitti, että ei käytä segmenttiajattelua lainkaan.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon asemaa kansankirkkona, yhteisönä ja organisaationa sekä organisaatiokulttuuria, muutoksen johtamista, seurakunnan toiminnan kehittämistä, big dataa ja Jäsen 360° -dataa. Teoriaosassa käsitellyt asiat liittyvät läheisesti Ylöjärven seurakunnan työn kehittämisprosessiin, jonka yhteydessä otettiin käyttöön Jäsen 360° -data vuonna 2014. Jäsen 360° -data on Kotimaa-yhtiöiden kehittämä, helposti ymmärrettävä tietoaineisto suomalaisista ja heidän suhteestaan uskoon, kirkkoon, seurakuntiin ja jäsenten omaan elämäntapaan.
Opinnäytetyön empiriaosassa käytettiin kvantitatiivista ei määrällistä tutkimusmenetelmää. E-lomakkeella toteutetulla kyselyllä pyrittiin selvittämään, ovatko Ylöjärven seurakunnan työntekijät hyödyntäneet Jäsen 360° -dataa ja onko sen avulla muutettu toiminnan suuntaamista sekä miten työntekijät kokevat datan käytön. Kyselyllä saatiin myös lisätietoa toimeksiantajalle, miten henkilöstö oli tutustunut Jäsen 360° -aineistoon, miten työntekijät kokivat saaneensa opastusta, motivointia ja rohkaisua aineiston käyttöön. Kyselyn perusteella selvitettiin myös, toimiiko aineisto henkilöstön mielestä johtamisen välineenä, nähdäänkö aineiston käyttäminen tällä hetkellä ja tulevaisuudessa tarpeellisena ja miten henkilöstö painottaa työssään eri segmenttejä. Kysely lähetettiin 37 työntekijälle ja vastausprosentiksi saatiin 73 %.
Kyselyn vastausten perusteella Ylöjärven seurakunnan työntekijöistä lähes 70 % ei käytä Jäsen 360° -aineistoa lainkaan työnsä suunnitteluun. Kuukausittain aineistoa käyttää vain noin 10 % ja harvemmin noin viidennes. Naisista yli 80 % ei käytä aineistoa lainkaan, kun taas lähes 70 % miehistä hyödyntää sitä kuukausittain tai harvemmin. Jäsen 360° -ajattelua käytetään enemmän kuin aineistoa. Kaikista vastaajista 14 % käyttää Jäsen 360° -prosessin aikana oppimaansa segmenttiajattelua lähes päivittäin tai viikoittain. Jäsen 360° -koulutuksista on jäänyt useimmalle kuitenkin ajatuksiin ajattelun käyttö, vaikka kirjallista ja verkkoaineistoa ei konkreettisesti käytettäisikään. Miehet ovat segmenttiajattelunkin käytössä aktiivisempia kuin naiset, naisista lähes 40 % ilmoitti, että ei käytä segmenttiajattelua lainkaan.