Vlogiyhteistyöt arvokkaampia kuin kaupalliset mainokset
Vallioniemi, Katri (2017)
Vallioniemi, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610372
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen markkinointikanava kauneusvlogi on ja miten kosmetiikkayrityksen markkinointia voi kehittää kauneusvlogien avulla. Tutkimuskysymyksillä pyrittiin selvittämään, miksi kauneusvloggaajat vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin ja mitä kauneusvloggaajat kuluttajille merkitsevät. Teoriatausta käsitteli sosiaalisen median markkinointia, vaikuttajamarkkinointia niin mielipidevaikuttajia kuin brändilähettiläitä sekä suosittelumarkkinointia. Visuaalisen sisällön ja erityisesti videon merkitystä sosiaalisessa mediassa sekä käsitteitä bloggaaja ja vloggaaja käytiin opinnäytetyön teoriataustassa läpi. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli kauneusvlogien hyödyntäminen Emotionin markkinoinnissa.
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto koottiin yksilöteemahaastatteluina haastatellen kymmentä satunnaista kauppakeskus Sykkeen asiakasta Lahdessa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää ja ryhmittelyä käyttäen. Tutkimustulokset kertoivat Facebookin ja YouTuben olevan suosituimpia sosiaalisen median kanavia ja vlogien olevan suosittuja etenkin nuorten ja naisten keskuudessa. Vlogeista haettiin uusia ideoita ja vinkkejä sekä tietoa ajankohtaisista aiheista. Kehityskohteina ilmeni Emotion-ketjun panostus näkyvyyteen YouTubessa ja yhteistyö vloggaajien kanssa nuoremman asiakaskunnan saavuttamiseksi. Vlogeista saatu tieto koettiin luotettavana, minkä ansiosta vlogiyhteistyöt ovat arvokkaampia kuin kaupalliset mainokset. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää Emotion Sykkeen ja Emotion-ketjun kehitystoimissa ja -keskusteluissa.
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto koottiin yksilöteemahaastatteluina haastatellen kymmentä satunnaista kauppakeskus Sykkeen asiakasta Lahdessa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää ja ryhmittelyä käyttäen. Tutkimustulokset kertoivat Facebookin ja YouTuben olevan suosituimpia sosiaalisen median kanavia ja vlogien olevan suosittuja etenkin nuorten ja naisten keskuudessa. Vlogeista haettiin uusia ideoita ja vinkkejä sekä tietoa ajankohtaisista aiheista. Kehityskohteina ilmeni Emotion-ketjun panostus näkyvyyteen YouTubessa ja yhteistyö vloggaajien kanssa nuoremman asiakaskunnan saavuttamiseksi. Vlogeista saatu tieto koettiin luotettavana, minkä ansiosta vlogiyhteistyöt ovat arvokkaampia kuin kaupalliset mainokset. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää Emotion Sykkeen ja Emotion-ketjun kehitystoimissa ja -keskusteluissa.