Lapsen suru varhaiskasvatuksessa
Ketola, Jenni (2017)
Ketola, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510216
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli lapsen suru ja sen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöni keskeisimpänä ajatuksena oli kerätä päiväkoti Mesikämmenen henkilökunnalle mahdollisimman helposti luettava ja kattava tietopaketti lapsen surusta, sen kohtaamisesta ja käsittelemisestä päivittäisessä työssään lasten parissa.
Opinnäytetyöni ensimmäisenä toteutusvaiheena oli laatia haastattelulomake, jonka jaoin koko päiväkodin henkilökunnalle (21 kpl). Kartoitin haastattelulomakkeen avulla millaista tietoa päiväkodin henkilökunnalla oli lapsen surusta ja sen kohtaamisesta, millaista tietoa lapsen surusta kaivattiin ja mitä erityisesti minun haluttiin ottavan huomioon ennen kuin lähdin opinnäytetyötäni tekemään. Analysoin vastausten pohjalta millaista tietoa henkilökunta tuntui kaipaavan eniten ja miten tuttua lapsen suru varhaiskasvatuksen päivittäisessä työssä päiväkodissa oli. Eritoten halusin kyselylläni kartoittaa sitä, painottaisinko opinnäytetyössäni enemmän lapsen surun kuvailemista vai painottaisinko enemmän konkreettisia käsittelykeinoja. Pyrin löytämään päiväkodin henkilökunnalle selkeää tietoa ja tekemään opinnäytetyöstäni mahdollisimman helposti luettavan, jotta he saavat tarvittaessa siitä nopeasti apua varhaiskasvatuksen arkeen.
Opinnäytetyössäni käytin pääosin kahta kirjaa, Soili Poijulan Lapsi ja kriisi – selviytymisen tukeminen ja Atle Dyregrovin Lapsi ja suru. He esittelevät kirjoissaan monipuolisia ja konkreettisia keinoja lapsen surun käsittelemiseen. Teosten lisäksi hyödynsin muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jotta sain kerättyä opinnäytetyöhöni mahdollisimman laajaa tietoa aiheesta.
Opinnäytetyöni keskeisimpänä ajatuksena oli kerätä päiväkoti Mesikämmenen henkilökunnalle mahdollisimman helposti luettava ja kattava tietopaketti lapsen surusta, sen kohtaamisesta ja käsittelemisestä päivittäisessä työssään lasten parissa.
Opinnäytetyöni ensimmäisenä toteutusvaiheena oli laatia haastattelulomake, jonka jaoin koko päiväkodin henkilökunnalle (21 kpl). Kartoitin haastattelulomakkeen avulla millaista tietoa päiväkodin henkilökunnalla oli lapsen surusta ja sen kohtaamisesta, millaista tietoa lapsen surusta kaivattiin ja mitä erityisesti minun haluttiin ottavan huomioon ennen kuin lähdin opinnäytetyötäni tekemään. Analysoin vastausten pohjalta millaista tietoa henkilökunta tuntui kaipaavan eniten ja miten tuttua lapsen suru varhaiskasvatuksen päivittäisessä työssä päiväkodissa oli. Eritoten halusin kyselylläni kartoittaa sitä, painottaisinko opinnäytetyössäni enemmän lapsen surun kuvailemista vai painottaisinko enemmän konkreettisia käsittelykeinoja. Pyrin löytämään päiväkodin henkilökunnalle selkeää tietoa ja tekemään opinnäytetyöstäni mahdollisimman helposti luettavan, jotta he saavat tarvittaessa siitä nopeasti apua varhaiskasvatuksen arkeen.
Opinnäytetyössäni käytin pääosin kahta kirjaa, Soili Poijulan Lapsi ja kriisi – selviytymisen tukeminen ja Atle Dyregrovin Lapsi ja suru. He esittelevät kirjoissaan monipuolisia ja konkreettisia keinoja lapsen surun käsittelemiseen. Teosten lisäksi hyödynsin muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jotta sain kerättyä opinnäytetyöhöni mahdollisimman laajaa tietoa aiheesta.