Kiusaamisen ennaltaehkäisy päiväkoti Kuperkeikassa
Mäkelä, Jenna (2017)
Lataukset:
Mäkelä, Jenna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten näkemyksiä kiusaamisesta sekä edistää kiusaamisen ennaltaehkäisyä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö tehtiin päiväkoti Kuperkeikalle Nakkilaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin pienten lasten kiusaamista, leikkiä, sosiaalisia taitoja, tunteiden käsittelyä ja päiväkodin ja kodin välistä yhteistyötä.
Lasten näkemyksiä kiusaamisesta selvitettiin toiminnallisella tuokiolla. Tuokion alussa luettiin satu, jonka pohjustamana keskusteltiin kiusaamisesta lasten kanssa. Apuna käytettiin myös kuvakortteja, jotta tunteiden nimeäminen ja tilanteiden tunnistaminen helpottuisi. Toimintatuokio pidettiin viidelle eri ryhmälle. Kohderyhmänä oli 3-5-vuotiaat lapset.
Kiusaamisen ennaltaehkäisemisen tueksi tehtiin opas yhteistyössä päiväkoti Kuperkeikan kanssa. Oppaan tekemistä ajatellen päiväkodin arkea havainnoitiin kahden päivän aikana erilaisissa arkitilanteissa. Oppaaseen kerättiin tiivistetysti tietoa pienten lasten kiusaamisesta sekä ennaltaehkäisyn keinoista. Päiväkodin toiveesta oppaaseen lisättiin myös vinkkejä kiusaamiseen liittyvistä teoksista. Oppaan pääpaino oli kuitenkin toiminnallisissa keinoissa, joilla tuetaan esimerkiksi lasten sosiaalisia taitoja ja itsetunnon kehittymistä, joilla on vaikutusta myös kiusaamisen ennaltaehkäisyssä.
Opinnäytetyön aihe valikoitui ajankohtaisuuden, aiheen tärkeyden sekä oman lapsuuden kokemuksen perusteella. Kiusaamista on havaittu jo päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Hyvän ennaltaehkäisevän työn avulla voidaan välttyä kiusaamisen alkamiselta ja näin ollen myös kiusaamisesta aiheutuvilta seurauksilta sekä mielipahalta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin pienten lasten kiusaamista, leikkiä, sosiaalisia taitoja, tunteiden käsittelyä ja päiväkodin ja kodin välistä yhteistyötä.
Lasten näkemyksiä kiusaamisesta selvitettiin toiminnallisella tuokiolla. Tuokion alussa luettiin satu, jonka pohjustamana keskusteltiin kiusaamisesta lasten kanssa. Apuna käytettiin myös kuvakortteja, jotta tunteiden nimeäminen ja tilanteiden tunnistaminen helpottuisi. Toimintatuokio pidettiin viidelle eri ryhmälle. Kohderyhmänä oli 3-5-vuotiaat lapset.
Kiusaamisen ennaltaehkäisemisen tueksi tehtiin opas yhteistyössä päiväkoti Kuperkeikan kanssa. Oppaan tekemistä ajatellen päiväkodin arkea havainnoitiin kahden päivän aikana erilaisissa arkitilanteissa. Oppaaseen kerättiin tiivistetysti tietoa pienten lasten kiusaamisesta sekä ennaltaehkäisyn keinoista. Päiväkodin toiveesta oppaaseen lisättiin myös vinkkejä kiusaamiseen liittyvistä teoksista. Oppaan pääpaino oli kuitenkin toiminnallisissa keinoissa, joilla tuetaan esimerkiksi lasten sosiaalisia taitoja ja itsetunnon kehittymistä, joilla on vaikutusta myös kiusaamisen ennaltaehkäisyssä.
Opinnäytetyön aihe valikoitui ajankohtaisuuden, aiheen tärkeyden sekä oman lapsuuden kokemuksen perusteella. Kiusaamista on havaittu jo päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Hyvän ennaltaehkäisevän työn avulla voidaan välttyä kiusaamisen alkamiselta ja näin ollen myös kiusaamisesta aiheutuvilta seurauksilta sekä mielipahalta.