En kvalitativ undersökning om Airbnbs framgångsfaktorer
Tommila, Stina (2017)
Tommila, Stina
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810682
Tiivistelmä
Det har uppstått utrymme för nya fenomen såsom delningsekonomin eftersom bland annat hållbarhet har blivit allt viktigare för konsumenter, samtidigt som den traditionella ekonomin stått inför mångfaldiga problem. Tack vare globaliseringen och teknologins utveckling, har företag inom delningsekonomin såsom Airbnb sakta men säkert förändrat människors sätt att se på resande. Syftet med denna studie var att undersöka vilka marknadsföringsverktyg som är avgörande vid val av Airbnb boende. Forskningsfrågan var att ta reda på hur utformningen av marknadsföringsverktygen påverkar gästernas val av boende på plattformen Airbnb. Teoridelen var uppbyggd kring delningsekonomin, med fokus på konsumenten inom delningsekonomin och förtroende inom delningsekonomin. I teorin tas även upp nätförtroende och eWOM effekten. Målet var att få en djupgående insyn i ämnet i fråga och således var metoden som användes i denna studie kvalitativ. Den empiriska undersökningen bestod av två fokusgruppintervjuer bestående av unga studerande som använt sig av tjänsten Airbnb. Respondenterna hade överlag goda erfarenheter av Airbnb och var väldigt öppna med att diskutera ämnet i fråga. Resultatet visade att de avgörande faktorerna vid val av Airbnb, bestod av pris och läge som följdes av en lång lista finesser såsom kokmöjligheter och trådlöst nätverk. Goda omdömen och bra bilder ansågs som positiva faktorer med effekt, men ansågs ändå inte vara avgörande faktorer vid val av Airbnb. Andra faktorer som trendaffinitet och gemenskap hade en klar koppling med val av Airbnb boende bland respondenterna. Sustainability has become increasingly critical for western consumers. At the same time, the traditional economy is facing diverse challenges. This has opened up space for new phenomena such as the sharing economy. Sharing economy companies such as Airbnb has slowly but surely changed perspectives on traveling in large part due to globalization and advanced technology. The aim of this study was to research which marketing tools most effectively influence Airbnb consumers purchasing decisions. The research question in this thesis was as follows: how does the constellation of marketing tools affect consumers purchasing decision on the Airbnb platform. The theoretical framework in this study was primarily built around the sharing economy. Online trust and the effect of eWOM are also included in this thesis as part of the theoretical framework. The goal was to gain valuable insight about the topic in question and therefore the method for this thesis was qualitative. The empirical research consisted of two focus group interviews where the participants were young adults who had used Airbnb at least once. The respondents reported having positive overall experiences about Airbnb. The results showed that the deciding factors for consumers purchasing an Airbnb were price and location, followed by a long list of additives such as cooking possibilities and WIFI. Positive reviews and good pictures were said to be strong assets among the respondents but not as deciding factors. Other factors such as trendiness and a community feel had a clear connection with consumers purchasing choice of an Airbnb.