Keskipohjalaisten designyritysten kansainvälistyminen ja vienti
Nygård, Anna (2017)
Nygård, Anna
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610480
Tiivistelmä
Tavoitteena oli tuottaa opinnäyte, joka kertoo yrityksille, kuinka designtuotteet viedään kansainvälisille markkinoille. Samalla tutkittiin miten muotoilu, keskipohjalaisuus ja suomalaisuus tuotteissa vaikuttavat tuotteiden vientiin ja menestymiseen kansainvälisillä markkinoilla. Aihe oli yhtä aikaa mielenkiintoinen ja ajankohtainen tällä hetkellä Keski-Pohjanmaalla toimiville designyrityksille. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa keskipohjalaisen designin valttikorteista, ja siitä kuinka niitä hyödynnetään viennissä ja kansainvälistymisessä.
Opinnäytetyön teoriaosuus jaettiin neljään osioon. Ensimmäisessä osiossa keskityttiin teoriaan designin ja kansainvälisyyden näkökulmista. Osiossa määriteltiin designyritys, kerrottiin designista yrityksen kilpailuetuna sekä kansainvälisyydestä Keski-Pohjanmaan alueella. Kansainvälistymisen ja viennin vaiheet käytiin läpi toisessa osiossa, ottaen huomioon yrityksen vientihalukkuuden ja muut valmiudet sekä edellytykset. Kansainvälistymisen tukipalveluiden esittelyyn käytettiin tueksi myös eri palveluntarjoajien asiantuntijoiden haastatteluja. Kolmannessa osiossa keskityttiin tutkimuskysymykseen, toteutettuun haastattelututkimukseen ja kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Neljännessä osiossa käytiin läpi tutkimustulokset. Tutkimukseen haastateltiin designyritysten yrittäjiä Keski-Pohjanmaalta ja lähiseudulta. Haastattelut avattiin aihepiireittäin ja osion lopussa tutkimustulokset esitettiin vastaamaan tutkimusongelmaan.
Tulokset perustuivat neljän yrittäjän haastatteluihin. Parhaiksi keinoiksi viennin ja kansainvälistymisen kannalta on todettu mm. messuilla näkyminen, sosiaalisen median hyödyntäminen, agenttien käyttäminen ja suora yhteydenpito asiakkaisiin sekä ulkomaan kauppaa tukevien kontaktien löytyminen Suomesta. Yritysten valttikorteiksi viennin ja kansainvälistymisen kannalta nousivat mm. tuotteiden korkea laatu ja suomalaisuus.
Opinnäytetyön teoriaosuus jaettiin neljään osioon. Ensimmäisessä osiossa keskityttiin teoriaan designin ja kansainvälisyyden näkökulmista. Osiossa määriteltiin designyritys, kerrottiin designista yrityksen kilpailuetuna sekä kansainvälisyydestä Keski-Pohjanmaan alueella. Kansainvälistymisen ja viennin vaiheet käytiin läpi toisessa osiossa, ottaen huomioon yrityksen vientihalukkuuden ja muut valmiudet sekä edellytykset. Kansainvälistymisen tukipalveluiden esittelyyn käytettiin tueksi myös eri palveluntarjoajien asiantuntijoiden haastatteluja. Kolmannessa osiossa keskityttiin tutkimuskysymykseen, toteutettuun haastattelututkimukseen ja kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Neljännessä osiossa käytiin läpi tutkimustulokset. Tutkimukseen haastateltiin designyritysten yrittäjiä Keski-Pohjanmaalta ja lähiseudulta. Haastattelut avattiin aihepiireittäin ja osion lopussa tutkimustulokset esitettiin vastaamaan tutkimusongelmaan.
Tulokset perustuivat neljän yrittäjän haastatteluihin. Parhaiksi keinoiksi viennin ja kansainvälistymisen kannalta on todettu mm. messuilla näkyminen, sosiaalisen median hyödyntäminen, agenttien käyttäminen ja suora yhteydenpito asiakkaisiin sekä ulkomaan kauppaa tukevien kontaktien löytyminen Suomesta. Yritysten valttikorteiksi viennin ja kansainvälistymisen kannalta nousivat mm. tuotteiden korkea laatu ja suomalaisuus.