Musiikkitehtäväkortit lapsen pianonsoiton opiskelun tukena
Rahko, Laura (2017)
Rahko, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710574
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu Musiikin tutkinto-ohjelma, musiikkipedagogin suuntautumisvaihtoehto
Tekijä: Laura Rahko Opinnäytetyön nimi: Musiikkitehtäväkortit lapsen pianonsoiton opiskelun tukena Työn ohjaaja: Jouko Tötterström Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2017 Sivumäärä: 37 + 3
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli perehtyä lapsen oppimiseen. Oppimisen tueksi valmistin musiikkitehtäväkortteja pianonsoittoa aloitteleville lapsille. Tavallisesti musiikkiharrastus aloitetaan noin 6–8-vuotiaana. Korttien tavoitteena on lisätä innostusta, auttaa keskittymään ja motivoida lasta pianonsoiton harrastuksessa. Musiikkitehtäväkortteihin laadin harjoituksia teoria-asioista, kuten nuottien tuntemisesta, aika-arvoista, rytmistä, musiikkisanastosta, prima vista -soitosta ja transponoinnista. Näiden lisäksi kortit sisältävät monipuolisesti kuuntelutehtäviä, improvisointiharjoituksia sekä yhteissoittoa ja säestystä. Musiikkitehtäväkorttien tavoitteena on opettaa musiikkia leikin ja toiminnallisuuden kautta kokonaisvaltaisesti.
Tietoperustassa käsitellään 6–8-vuotiaan lapsen kehitysvaihetta ja oppimista. Aiheina on keskittyminen, innostuminen, motivaatio sekä leikin ja toiminnallisuuden kautta oppiminen. Toinen kokonaisuus käsittelee musiikin oppimista. Selvitän eri pedagogisten metodien tärkeimpiä kulmakiviä ja erilaisia oppimistyylejä. Samalla pohdin, kuinka voisin hyödyntää niitä omassa opetuksessani.
Opinnäytetyössä käsitellään musiikkitehtäväkorttien laatimista ja niiden hyötyjä pianonsoiton opetuksessa. Kerron tehtäväkorttien sisällöstä, tehtävien ideoista ja materiaalin hankkimisesta. Kuvaan myös prosessia korttien valmistamisesta ja testaamisesta. Lopuksi analysoin tehtävien onnistumista ja tehtäväkorttien vaikutuksia musiikin opiskeluun.
Opinnäytetyöni osoitti, että pelillisyyden ja toiminnallisen tekemisen kautta lapsi keskittyy paremmin ja innostuu oppimaan. Itse piirtäen ja kirjoittaen, luovuutta käyttäen ja yhdessä soittaen oppiminen on paljon hauskempaa. Koska lapsi ei jaksa keskittyä soittamaan pitkää aikaa kerrallaan, musiikkitehtäväkortit ovat loistava tapa keskeyttää intensiivinen soittaminen. Korttien avulla opitaan musiikkia muillakin tavoin kuin soittaen. Tehtäväkorteistani muodostui kokonaisvaltainen katsaus musiikin eri elementteihin ja niiden harjoittamiseen.
Musiikkitehtäväkortit ovat loistava opetusmateriaali ja toimivat samalla tavalla kuin oppimispeli. Ne tuovat oppimistilanteeseen vaihtelua ja mielenkiintoa. Musiikkitehtäväkortteja voi kehittää ja muokata edelleen. Kortteihin voi lisätä uutta ja haastavampaa materiaalia sitä mukaa, kun oppilaat kehittyvät musiikkiopinnoissaan.
Asiasanat: innostuneisuus, kokonaisvaltaisuus, lapset, musiikinteoria, musiikki, pelillistäminen, soittaminen
Oulun ammattikorkeakoulu Musiikin tutkinto-ohjelma, musiikkipedagogin suuntautumisvaihtoehto
Tekijä: Laura Rahko Opinnäytetyön nimi: Musiikkitehtäväkortit lapsen pianonsoiton opiskelun tukena Työn ohjaaja: Jouko Tötterström Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2017 Sivumäärä: 37 + 3
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli perehtyä lapsen oppimiseen. Oppimisen tueksi valmistin musiikkitehtäväkortteja pianonsoittoa aloitteleville lapsille. Tavallisesti musiikkiharrastus aloitetaan noin 6–8-vuotiaana. Korttien tavoitteena on lisätä innostusta, auttaa keskittymään ja motivoida lasta pianonsoiton harrastuksessa. Musiikkitehtäväkortteihin laadin harjoituksia teoria-asioista, kuten nuottien tuntemisesta, aika-arvoista, rytmistä, musiikkisanastosta, prima vista -soitosta ja transponoinnista. Näiden lisäksi kortit sisältävät monipuolisesti kuuntelutehtäviä, improvisointiharjoituksia sekä yhteissoittoa ja säestystä. Musiikkitehtäväkorttien tavoitteena on opettaa musiikkia leikin ja toiminnallisuuden kautta kokonaisvaltaisesti.
Tietoperustassa käsitellään 6–8-vuotiaan lapsen kehitysvaihetta ja oppimista. Aiheina on keskittyminen, innostuminen, motivaatio sekä leikin ja toiminnallisuuden kautta oppiminen. Toinen kokonaisuus käsittelee musiikin oppimista. Selvitän eri pedagogisten metodien tärkeimpiä kulmakiviä ja erilaisia oppimistyylejä. Samalla pohdin, kuinka voisin hyödyntää niitä omassa opetuksessani.
Opinnäytetyössä käsitellään musiikkitehtäväkorttien laatimista ja niiden hyötyjä pianonsoiton opetuksessa. Kerron tehtäväkorttien sisällöstä, tehtävien ideoista ja materiaalin hankkimisesta. Kuvaan myös prosessia korttien valmistamisesta ja testaamisesta. Lopuksi analysoin tehtävien onnistumista ja tehtäväkorttien vaikutuksia musiikin opiskeluun.
Opinnäytetyöni osoitti, että pelillisyyden ja toiminnallisen tekemisen kautta lapsi keskittyy paremmin ja innostuu oppimaan. Itse piirtäen ja kirjoittaen, luovuutta käyttäen ja yhdessä soittaen oppiminen on paljon hauskempaa. Koska lapsi ei jaksa keskittyä soittamaan pitkää aikaa kerrallaan, musiikkitehtäväkortit ovat loistava tapa keskeyttää intensiivinen soittaminen. Korttien avulla opitaan musiikkia muillakin tavoin kuin soittaen. Tehtäväkorteistani muodostui kokonaisvaltainen katsaus musiikin eri elementteihin ja niiden harjoittamiseen.
Musiikkitehtäväkortit ovat loistava opetusmateriaali ja toimivat samalla tavalla kuin oppimispeli. Ne tuovat oppimistilanteeseen vaihtelua ja mielenkiintoa. Musiikkitehtäväkortteja voi kehittää ja muokata edelleen. Kortteihin voi lisätä uutta ja haastavampaa materiaalia sitä mukaa, kun oppilaat kehittyvät musiikkiopinnoissaan.
Asiasanat: innostuneisuus, kokonaisvaltaisuus, lapset, musiikinteoria, musiikki, pelillistäminen, soittaminen