Mallistokonseptin uudistus : Malliston suunnittelu urheiluvaatebrändille, case Biancaneve Oy
Ronkainen, Roosa-Emilia (2017)
Ronkainen, Roosa-Emilia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510303
Tiivistelmä
Päämääränä tässä opinnäytetyössä oli uudistaa toimeksiantajan mallistokonsepti sekä suunnitella sen osaksi syksyn 2017 vaatemallisto ja kaksi printtiä. Nykyinen, kaksi kertaa vuodessa julkaistava mallistokonsepti ei sopinut yritykselle eikä vastannut kuluttajien toiveita saada runsaasti uutuuksia. Uudistuksella pyrittiin myös vahvistamaan yrityksen kehitystä lifestyle-brändiksi. Toimeksiantajana työssä oli suomalainen luksusurheiluvaateyritys Biancaneve Oy.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselyä, haastattelua, tausta- ja trenditutkimusta sekä kilpailija-analyysia. Konseptiuudistuksen pohjalle tutkittiin muotimaailman nykyistä ilmapiiriä ja ilmiöitä sekä sen muuttumista entistä hektisemmäksi ja kuluttajakeskeisemmäksi. Ilmiöistä keskityttiin lifestyle-brändien menestykseen ja athleisure-trendin nousuun. Uudistuksen apuna käytettiin myös toimeksiantajayrityksen asiakkaille lähetettävää kyselyä sekä alan muiden yritysten tutkimista. Printti- ja mallistosuunnittelun avuksi tehtiin trenditutkimusta sekä otettiin huomioon urheiluvaatteiden erityisvaatimukset. Toimeksiantajayrityksen pääsuunnittelijan ja toimitusjohtajan haastattelun sekä hänen kanssaan pidettyjen palaverien avulla kehitettiin mallistoa ja konseptiuudistusta haluttuun suuntaan.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin uudistettu ja entistä vapaamuotoisempi ja monipuolisempi mallistokonsepti. Se sisältää aikataulusuunnitelman sekä pohdintaa konseptin sisältämistä lifestyle-tuotteista. Uudistetun konseptin mukaan tullaan uusi vaatemallisto julkaisemaan pienissä osissa viikoittain ympäri vuoden. Konseptiuudistuksen lisäksi suunniteltiin urheiluvaatemallisto ja kaksi printtiä syksylle 2017. Tuotteet on suunniteltu julkaistavaksi uudistetun konseptisuunnitelman mukaisesti.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselyä, haastattelua, tausta- ja trenditutkimusta sekä kilpailija-analyysia. Konseptiuudistuksen pohjalle tutkittiin muotimaailman nykyistä ilmapiiriä ja ilmiöitä sekä sen muuttumista entistä hektisemmäksi ja kuluttajakeskeisemmäksi. Ilmiöistä keskityttiin lifestyle-brändien menestykseen ja athleisure-trendin nousuun. Uudistuksen apuna käytettiin myös toimeksiantajayrityksen asiakkaille lähetettävää kyselyä sekä alan muiden yritysten tutkimista. Printti- ja mallistosuunnittelun avuksi tehtiin trenditutkimusta sekä otettiin huomioon urheiluvaatteiden erityisvaatimukset. Toimeksiantajayrityksen pääsuunnittelijan ja toimitusjohtajan haastattelun sekä hänen kanssaan pidettyjen palaverien avulla kehitettiin mallistoa ja konseptiuudistusta haluttuun suuntaan.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin uudistettu ja entistä vapaamuotoisempi ja monipuolisempi mallistokonsepti. Se sisältää aikataulusuunnitelman sekä pohdintaa konseptin sisältämistä lifestyle-tuotteista. Uudistetun konseptin mukaan tullaan uusi vaatemallisto julkaisemaan pienissä osissa viikoittain ympäri vuoden. Konseptiuudistuksen lisäksi suunniteltiin urheiluvaatemallisto ja kaksi printtiä syksylle 2017. Tuotteet on suunniteltu julkaistavaksi uudistetun konseptisuunnitelman mukaisesti.