Lautapeli POP® -peli : Perhekoulu POP®:n vanhempien ja ohjaajien käyttöön
Poutiainen, Pirjo; Verosaari, Päivi (2017)
Poutiainen, Pirjo
Verosaari, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610348
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle lautapeli, jossa kerrataan Perhekoulussa opittuja keinoja ohjata haastavasti käyttäytyvää lasta. Työelämäkumppani oli Adhd-keskus, jonka tarjoama menetelmä Perhekoulu POP® on. Lautapeli suunniteltiin Perhekouluun osallistuville vanhemmille ja ohjaajille pelattavaksi. Ohjaajat ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, jotka opiskelevat alaa tai työskentelevät lasten kanssa. Pelin tavoite on kertaamalla tukea myönteisten keinojen oppimista, soveltamista, ymmärtämistä ja siten kasvattaa vanhempien ja ohjaajien itseluottamusta kasvattaa haastavasti käyttäytyvää lasta. Peli antaa tietoa neuropsykiatrisista häiriöistä, mikä lisää pelaajien ymmärrystä lapsen käyttäytymistä kohtaan.
Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme psykoedukaatiota, pelillistämistä, haastavan käyttäytymisen merkitystä vuorovaikukseen ja perheen arkeen sekä perustietoa ADHD:stä. Tavoitteiden toteutumista arvioitiin pelitestikerroilta saatujen havaintojen ja palautteen perusteella. Pelaajat kokivat pelaamisen toimivaksi ja viihdyttäväksi tavaksi kerrata Perhekoulussa opeteltavia keinoja ja asioita. Tehtävien ratkominen keskustelemalla koettiin vuorovaikutukselliseksi tavaksi oppia lisää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöstä, mikä lisäsi lapsen käytöksen takana olevien syiden ymmärtämistä. Peli on valmis sellaisenaan, mutta sitä voisi parantaa kääntämällä sisällön ruotsinkielelle.
Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme psykoedukaatiota, pelillistämistä, haastavan käyttäytymisen merkitystä vuorovaikukseen ja perheen arkeen sekä perustietoa ADHD:stä. Tavoitteiden toteutumista arvioitiin pelitestikerroilta saatujen havaintojen ja palautteen perusteella. Pelaajat kokivat pelaamisen toimivaksi ja viihdyttäväksi tavaksi kerrata Perhekoulussa opeteltavia keinoja ja asioita. Tehtävien ratkominen keskustelemalla koettiin vuorovaikutukselliseksi tavaksi oppia lisää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöstä, mikä lisäsi lapsen käytöksen takana olevien syiden ymmärtämistä. Peli on valmis sellaisenaan, mutta sitä voisi parantaa kääntämällä sisällön ruotsinkielelle.