Sisäisen viestinnän strategia : Case: Steelers Hämeenlinna ry
Saali, Tanja (2017)
Saali, Tanja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena olivat sisäinen viestintä ja viestinnän suunnittelu. Tutkimuksen lähtökohtana toimi kohdeorganisaatiossa koettu tarve suunnitelmallisemmalle sisäiselle viestinnälle. Kohdeorganisaationa oli nuori urheiluseura, Steelers Hämeenlinna ry, joka on kasvattanut toimintaansa nopeasti viiden vuoden aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeorganisaation sisäisen viestinnän nykytilaa ja muodostaa tutkimuksen pohjalta viestintästrategia. Strategian avulla organisaation päivittäisviestintää voidaan optimoida tehokkaammaksi.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosuudessa tutustuttiin työyhteisöviestintään sisäisen viestinnän näkökulmasta. Toisessa teoriaosuudessa käsiteltiin viestinnän suunnittelua ja sen eri vaiheita. Kohdeorganisaation sisäisen viestinnän nykytilaa arvioitiin henkilöstölle suunnatun verkkokyselyn avulla. Kyselyllä selvitettiin seuran sisäistä tiedonkulkua, tiedon saamista ja henkilöstön yleistä viestintätyytyväisyyttä. Lisäksi kartoitettiin viestinnän nykyisiä puutteita ja kehittämiskohtia. Viestintästrategia muodostettiin teoreettisen viitekehyksen, seuran omien tavoitteiden ja saatujen tutkimustulosten pohjalta.
Työn tuloksena kohdeorganisaatio sai omiin viestinnällisiin tarpeisiinsa ja resursseihinsa räätälöidyn sisäisen viestinnän strategian. Asetetut viestinnän suuntaviivat yhtenäistävät seuran viestintätapoja, sujuvoittavat viestimistä ja helpottavat toiminnan koordinoimista.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosuudessa tutustuttiin työyhteisöviestintään sisäisen viestinnän näkökulmasta. Toisessa teoriaosuudessa käsiteltiin viestinnän suunnittelua ja sen eri vaiheita. Kohdeorganisaation sisäisen viestinnän nykytilaa arvioitiin henkilöstölle suunnatun verkkokyselyn avulla. Kyselyllä selvitettiin seuran sisäistä tiedonkulkua, tiedon saamista ja henkilöstön yleistä viestintätyytyväisyyttä. Lisäksi kartoitettiin viestinnän nykyisiä puutteita ja kehittämiskohtia. Viestintästrategia muodostettiin teoreettisen viitekehyksen, seuran omien tavoitteiden ja saatujen tutkimustulosten pohjalta.
Työn tuloksena kohdeorganisaatio sai omiin viestinnällisiin tarpeisiinsa ja resursseihinsa räätälöidyn sisäisen viestinnän strategian. Asetetut viestinnän suuntaviivat yhtenäistävät seuran viestintätapoja, sujuvoittavat viestimistä ja helpottavat toiminnan koordinoimista.