LEAN ACADEMY SERVICE CONCEPT DEVELOPMENT
Kotirinta, Samuli (2017)
Kotirinta, Samuli
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229504
Tiivistelmä
Kun haluaa laajentaa nykyistä liiketoimintamallia tarvitsee luovia ideoita ja hyvää tutkimusta ennen kuin voi menestystä. On useita tapoja tehdä tämä ja paljon palvelukonsepteja, joita kannattaa käyttää apuna tutkimuksissa. Lähtökohta on haastava ja jotkut näistä uusien konseptien ideoista eivät toimi kun on toivottu tai epäonnistuvat kokonaan. Onnistuakseen tässä uuden palvelun kehittämisessä tarvitaan perusteellista tutkimusta ja sen lisäksi pilotointia käyttäjäryhmien kanssa.
Tutkimuksen teoriittisessa osuudessa tutkittiin kolmea erinlaista palvelukonseptia ja lisäksi osana oli liikentoimintamallin kartoittaminen tukemassa tätä uutta palvelukonseptia. Kaikki nämä kolme palvelukonseptimallia on testattu tosielämän tapauksissa. Eri palvelukonseptien arvionnissa oli tavoitteena tutkia myös liiketoimintamallin toimivuutta loppullisessa palvelumallissa. Tutkimuksen painopiste alueet olivat käyttäjät, liiketoimintamalli ja uuden palvelun kehittäminen.
Tutkimuksen käytännön osuudessa keskitytään suomalainen Lean yrityksen palvelun kehittämiseen. Tämä yritys X tarjoaa tällä hetkellä Lean konsultointi palveluita suomalaisille ja kansainvälisille yrityksille. Lean-akatemian palvelukonseptin kehittäminen tukee yrityksen nykyistä palvelukonseptia ja tätä palvelukonseptia tullaan käyttömään yhtenä koulutusohjelman osana. Tämän Lean-akatemian päätavoite on auttaa yrityjksiä ja organisaatioita tehostamaan omia menetelmiä ja ajattelemaan asioita erinäkökulmasta päivittäisessä työssä.
Tutkimus on antanut arvokasta tietoa ja palautetta kaikille osapuolille, jotka ovat olleet mukana tässä tutkimuksessa. Osallistujien palaute ja pilottivaihe antoi lopullisen suunnan tälle Lean-akatemialle. Tavoite oli luoda uusi palvelu tämän prosessin aikana ja tämä tavoite saavutettiin hyvin, joka palvelee tässä tapauksessa yrityksen tarpeita. Yritysten tulisi olla rohkeampia kokeilemaan uusia toimintatapoja ja tämä lean ajattelu on yksi askel siihen suuntaan. Joissakin yrityksissä tällaisen ajattelumallin läpi saaminen kestää kauemmin kuin toisissa. Aina yritykset eivät onnistu aluksi tai epäonnistuvat kokonaan tässä palvelukonspetin uudistamisessa.
Tämä tutkimus osoittaa, että on olemassa useita tapoja kehittää uusia palvelukonsepteja, jotka parantavat yritysten liiketoimintaa.
Tutkimuksen teoriittisessa osuudessa tutkittiin kolmea erinlaista palvelukonseptia ja lisäksi osana oli liikentoimintamallin kartoittaminen tukemassa tätä uutta palvelukonseptia. Kaikki nämä kolme palvelukonseptimallia on testattu tosielämän tapauksissa. Eri palvelukonseptien arvionnissa oli tavoitteena tutkia myös liiketoimintamallin toimivuutta loppullisessa palvelumallissa. Tutkimuksen painopiste alueet olivat käyttäjät, liiketoimintamalli ja uuden palvelun kehittäminen.
Tutkimuksen käytännön osuudessa keskitytään suomalainen Lean yrityksen palvelun kehittämiseen. Tämä yritys X tarjoaa tällä hetkellä Lean konsultointi palveluita suomalaisille ja kansainvälisille yrityksille. Lean-akatemian palvelukonseptin kehittäminen tukee yrityksen nykyistä palvelukonseptia ja tätä palvelukonseptia tullaan käyttömään yhtenä koulutusohjelman osana. Tämän Lean-akatemian päätavoite on auttaa yrityjksiä ja organisaatioita tehostamaan omia menetelmiä ja ajattelemaan asioita erinäkökulmasta päivittäisessä työssä.
Tutkimus on antanut arvokasta tietoa ja palautetta kaikille osapuolille, jotka ovat olleet mukana tässä tutkimuksessa. Osallistujien palaute ja pilottivaihe antoi lopullisen suunnan tälle Lean-akatemialle. Tavoite oli luoda uusi palvelu tämän prosessin aikana ja tämä tavoite saavutettiin hyvin, joka palvelee tässä tapauksessa yrityksen tarpeita. Yritysten tulisi olla rohkeampia kokeilemaan uusia toimintatapoja ja tämä lean ajattelu on yksi askel siihen suuntaan. Joissakin yrityksissä tällaisen ajattelumallin läpi saaminen kestää kauemmin kuin toisissa. Aina yritykset eivät onnistu aluksi tai epäonnistuvat kokonaan tässä palvelukonspetin uudistamisessa.
Tämä tutkimus osoittaa, että on olemassa useita tapoja kehittää uusia palvelukonsepteja, jotka parantavat yritysten liiketoimintaa.