Asiakaslähtöinen ikämiesryhmän kehittäminen : "olemalla yhdessä olemme enemmän yhtä"
Tuhkasaari, Harri (2017)
Tuhkasaari, Harri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410092
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheen idean sain, kun työpaikassani senioritalossa perus-tettiin uusi ikäihmisten kohtaamispaikka Lähitori. Lähitorin yhtenä tehtävänä on kehittää ja toteuttaa ryhmätoimintaa ikäihmisille. Miesten osuus ryhmissä kävijöiden määrissä on vähäinen, vaikka väestön vanhetessa myös vanhojen miesten määrä on kasvanut.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ikämiesryhmän toimintaa asiakaslähtöisesti. Tarkoitus oli kuvata kolmen fokusryhmähaastattelun sekä niissä tapahtuvan havainnoinnin avulla ikämiesten ajatuksia, näkemyksiä sekä kokemuksia ryhmätoiminnasta. Tavoitteena on tulevaisuudessa saada ikämiehiä enemmän mukaan miehille suunnattuun ryhmätoimintaan.
Tutkimuksen aineisto koostui senioritalon yhdeksästä Ukkokerhoon osallistuvasta ikämiehestä. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena selvisi, että ikämiesten ryhmän olisi hyvä olla vapaamuotoinen keskustelukerho. Toisena tuloksena syntyi ryhmäesitepohja, jonka tarkoitus on houkutella uusia miehiä jatkossa mukaan.
Tutkimus osoitti, että asiakaslähtöisyydellä voi päästä suoraan palvelun ytimeen, mutta osallistumiselle ja vaikuttamiselle ei ole vielä selkeitä toimintamalleja. Osallisuus vaatii pieniä tekoja, kuuntelemista ja kohtaamista. Tulevaisuudessa asiakkaiden vaikuttamista tulisi lisätä ja ottaa heidät mukaan arkeen kehittämään palveluita. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ikämiesryhmätoiminnan kehittämisen tukena.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ikämiesryhmän toimintaa asiakaslähtöisesti. Tarkoitus oli kuvata kolmen fokusryhmähaastattelun sekä niissä tapahtuvan havainnoinnin avulla ikämiesten ajatuksia, näkemyksiä sekä kokemuksia ryhmätoiminnasta. Tavoitteena on tulevaisuudessa saada ikämiehiä enemmän mukaan miehille suunnattuun ryhmätoimintaan.
Tutkimuksen aineisto koostui senioritalon yhdeksästä Ukkokerhoon osallistuvasta ikämiehestä. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena selvisi, että ikämiesten ryhmän olisi hyvä olla vapaamuotoinen keskustelukerho. Toisena tuloksena syntyi ryhmäesitepohja, jonka tarkoitus on houkutella uusia miehiä jatkossa mukaan.
Tutkimus osoitti, että asiakaslähtöisyydellä voi päästä suoraan palvelun ytimeen, mutta osallistumiselle ja vaikuttamiselle ei ole vielä selkeitä toimintamalleja. Osallisuus vaatii pieniä tekoja, kuuntelemista ja kohtaamista. Tulevaisuudessa asiakkaiden vaikuttamista tulisi lisätä ja ottaa heidät mukaan arkeen kehittämään palveluita. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ikämiesryhmätoiminnan kehittämisen tukena.