Rekrytointipeli EarlyBird-jakelulle
Kovanen, Jenni (2016)
Kovanen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610389
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin rekrytointipeli EarlyBird-jakelulle. Toimeksiantaja määritteli pelin tavoitteeksi houkutella lisää työnhakijoita ja havainnollistaa EarlyBird-työskentelymallia varhaisjakelutehtävässä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työelämän muutosta, toiminta-alueiden työllisyyttä, pelejä, pelillistämistä, rekrytointia ja rekrytoinnin pelillistämistä. Opinnäytetyössä kerättiin tietoa kvalitatiivisen tutkimuksen teemahaastattelujen avulla. Haastattelut jaoiteltiin kolmeen segmenttiin: aluekoordinaattorit, pelillistämistä alalla käyttäneet sekä pelillistettyä rekrytointia käyttäneet.
Opinnäytetyön ensimmäinen kehitystehtävä oli selvittää, mitä hyötyjä ja mitä ongelmia voidaan kohdata pelillistetyssä rekrytoinnissa. Pelillistämisen hyötyjä ovat esimerkiksi tehokas esikarsinta, hakijoiden houkuttelu, lopettaneiden määrän väheneminen, luovien ihmisten erottuminen ja työnantajamielikuvan parantaminen. Se voi antaa myös realistisemman kuvan työstä ja omasta soveltuvuudestaan työhön. Pelillistetyssä rekrytoinnissa koetaan ongelmalliseksi se, että mikäli hakija suorittaa rekrytointipelissä työtehtäviä, hakija ei välttämättä toimi pelissä samoin kuin hän toimisi oikeassa elämässä. Mahdollisuudet realististen skenaarioiden luomiseen ovat rajalliset, eikä pelaajan motivaatioita ja omistautumista voida kontrolloida. Myös joidenkin ihmisten asenteet pelillistämiseen ovat kielteisiä.
Toinen kehitystehtävistä oli selvittää, millainen henkilö soveltuu EarlyBird-mallin varhaisjakelijaksi. Asian selvittämiseksi haastateltiin kahta EarlyBird-alueen aluekoordinaattoria. Haastatteluissa selvisi, että varhaisjakelijaksi soveltuu parhaiten henkilö, jolla on jo kokemusta yötyöstä. Parhaiten menestyy henkilö, jolla on yötyökokemuksen lisäksi luonnollinen unirytmi valvoa yöllä tai herätä todella aikaisin aamulla. Hän on myös tunnollinen ja hoitaa työnsä sovitusti. Varhaisjakelijan täytyy myös osata käyttää älypuhelinta. Terveydellisillä seikoilla oli merkitystä lähinnä sellaisilla alueilla, joissa lehtiä jaetaan kerrostaloihin.
Työn kolmas kehitystehtävä oli suunnitella rekrytointipeli EarlyBird-jakelulle. Suunniteltu rekrytointipeli havainnollistaa työn realiteetteja ja houkuttelee hakijoita. Rekrytointipelissä pelaaja vastaa kymmeneen jakelutyöhön liittyvään kysymykseen. Pelin lopussa pelaaja saa hahmon ja tietoa soveltuvuudestaan työhön.
Opinnäytetyön kehitysehdotuksena esitettiin, että pelin lanseeraamisen jälkeen rekrytointitilastoja ja pelistä saatavaa dataa seurataan ja pelaajilta pyydetään palautetta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työelämän muutosta, toiminta-alueiden työllisyyttä, pelejä, pelillistämistä, rekrytointia ja rekrytoinnin pelillistämistä. Opinnäytetyössä kerättiin tietoa kvalitatiivisen tutkimuksen teemahaastattelujen avulla. Haastattelut jaoiteltiin kolmeen segmenttiin: aluekoordinaattorit, pelillistämistä alalla käyttäneet sekä pelillistettyä rekrytointia käyttäneet.
Opinnäytetyön ensimmäinen kehitystehtävä oli selvittää, mitä hyötyjä ja mitä ongelmia voidaan kohdata pelillistetyssä rekrytoinnissa. Pelillistämisen hyötyjä ovat esimerkiksi tehokas esikarsinta, hakijoiden houkuttelu, lopettaneiden määrän väheneminen, luovien ihmisten erottuminen ja työnantajamielikuvan parantaminen. Se voi antaa myös realistisemman kuvan työstä ja omasta soveltuvuudestaan työhön. Pelillistetyssä rekrytoinnissa koetaan ongelmalliseksi se, että mikäli hakija suorittaa rekrytointipelissä työtehtäviä, hakija ei välttämättä toimi pelissä samoin kuin hän toimisi oikeassa elämässä. Mahdollisuudet realististen skenaarioiden luomiseen ovat rajalliset, eikä pelaajan motivaatioita ja omistautumista voida kontrolloida. Myös joidenkin ihmisten asenteet pelillistämiseen ovat kielteisiä.
Toinen kehitystehtävistä oli selvittää, millainen henkilö soveltuu EarlyBird-mallin varhaisjakelijaksi. Asian selvittämiseksi haastateltiin kahta EarlyBird-alueen aluekoordinaattoria. Haastatteluissa selvisi, että varhaisjakelijaksi soveltuu parhaiten henkilö, jolla on jo kokemusta yötyöstä. Parhaiten menestyy henkilö, jolla on yötyökokemuksen lisäksi luonnollinen unirytmi valvoa yöllä tai herätä todella aikaisin aamulla. Hän on myös tunnollinen ja hoitaa työnsä sovitusti. Varhaisjakelijan täytyy myös osata käyttää älypuhelinta. Terveydellisillä seikoilla oli merkitystä lähinnä sellaisilla alueilla, joissa lehtiä jaetaan kerrostaloihin.
Työn kolmas kehitystehtävä oli suunnitella rekrytointipeli EarlyBird-jakelulle. Suunniteltu rekrytointipeli havainnollistaa työn realiteetteja ja houkuttelee hakijoita. Rekrytointipelissä pelaaja vastaa kymmeneen jakelutyöhön liittyvään kysymykseen. Pelin lopussa pelaaja saa hahmon ja tietoa soveltuvuudestaan työhön.
Opinnäytetyön kehitysehdotuksena esitettiin, että pelin lanseeraamisen jälkeen rekrytointitilastoja ja pelistä saatavaa dataa seurataan ja pelaajilta pyydetään palautetta.