Sosiaalisen median hyödyntäminen autoliikkeen markkinoinnissa
Suomalainen, Essi (2017)
Suomalainen, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510302
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena oli sosiaalisen median hyödyntäminen autoliikkeen markkinoinnissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten autoliikkeen näkökulmasta sosiaalista mediaa voi ja kannattaa hyödyntää, kuinka sosiaalisen median kanavia saa hyödynnettyä tehokkaammin sekä kuinka yrityksen tunnettuutta voi kehittää sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisäksi selvittää, mikä saa kuluttajien mielenkiinnon heräämään sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi suomalainen autoliike.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin autoliikkeen markkinointia sekä mitä erityispiirteitä se pitää sisällään. Seuraavana aihealueena syvennyttiin sosiaaliseen mediaan markkinointiviestinnän keinona sekä miten se näkyy autoliikkeiden näkökulmasta. Viimeisenä aihealueena teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmien teoreettinen osuus painottui laadullisen tutkimuksen laatimiseen sekä teemahaastatteluiden toteuttamiseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimustapaa. Tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin kuuden Suomessa toimivan autoliikkeen sosiaalisen median hyödyntämisen vertailu sekä teemahaastattelut kymmenelle nuorelle kuluttajalle. Teemahaastatteluiden teemat rakentuivat teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimusongelman mukaisesti. Toteutettujen teemahaastatteluiden tulosten perusteella, kuuden autoliikkeen sosiaalisen median hyödyntämisen vertailun sekä aihealueen tietoperustan pohjalta tutkimuksessa laadittiin suosituksia autoliikkeiden sosiaalisen median hyödyntämiseen.
Tutkimustulosten perusteella tutkimuksessa saatiin koottua suosituksia autoliikkeen sosiaalisen median hyödyntämiseen. Tutkimuksessa tuotetut suositukset sosiaalisen median hyödyntämiseen pystynevät tuomaan uutta informaatiota kuluttajien käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa, miltä sosiaalisen median kanavilta kuluttajat on mahdollista tavoittaa, miten kuluttajat suhtautuvat sosiaalisen median hyödyntämiseen autoliikkeiden markkinoinnissa sekä mikä saa kuluttajien mielenkiinnon heräämään sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tuloksista myös selvisi autoliikkeille uusi hyödynneltäväksi harkittava kanava. Tutkimuksen tulosten avulla toimeksiantajayritys pystyy hyödyntämään suosituksia sosiaalisen median hyödyntämisessä markkinoinnin tukena sekä kehittämään nykyisiä toimintatapoja sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin autoliikkeen markkinointia sekä mitä erityispiirteitä se pitää sisällään. Seuraavana aihealueena syvennyttiin sosiaaliseen mediaan markkinointiviestinnän keinona sekä miten se näkyy autoliikkeiden näkökulmasta. Viimeisenä aihealueena teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmien teoreettinen osuus painottui laadullisen tutkimuksen laatimiseen sekä teemahaastatteluiden toteuttamiseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimustapaa. Tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin kuuden Suomessa toimivan autoliikkeen sosiaalisen median hyödyntämisen vertailu sekä teemahaastattelut kymmenelle nuorelle kuluttajalle. Teemahaastatteluiden teemat rakentuivat teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimusongelman mukaisesti. Toteutettujen teemahaastatteluiden tulosten perusteella, kuuden autoliikkeen sosiaalisen median hyödyntämisen vertailun sekä aihealueen tietoperustan pohjalta tutkimuksessa laadittiin suosituksia autoliikkeiden sosiaalisen median hyödyntämiseen.
Tutkimustulosten perusteella tutkimuksessa saatiin koottua suosituksia autoliikkeen sosiaalisen median hyödyntämiseen. Tutkimuksessa tuotetut suositukset sosiaalisen median hyödyntämiseen pystynevät tuomaan uutta informaatiota kuluttajien käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa, miltä sosiaalisen median kanavilta kuluttajat on mahdollista tavoittaa, miten kuluttajat suhtautuvat sosiaalisen median hyödyntämiseen autoliikkeiden markkinoinnissa sekä mikä saa kuluttajien mielenkiinnon heräämään sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tuloksista myös selvisi autoliikkeille uusi hyödynneltäväksi harkittava kanava. Tutkimuksen tulosten avulla toimeksiantajayritys pystyy hyödyntämään suosituksia sosiaalisen median hyödyntämisessä markkinoinnin tukena sekä kehittämään nykyisiä toimintatapoja sosiaalisessa mediassa.