Sopimusasiakkuuden kehittäminen : Case Yritys X
Hemmer, Heidi (2017)
Hemmer, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510192
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sopimusasiakkuuden kehittämistä sekä lisäarvon tuomista kyseiselle asiakkaalle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Yritys X:n sopimusasiakkaiden tyytyväisyys yritykseen sekä tekijät, jotka toisivat heille lisäarvoa ja halukkuutta keskittämiseen. Tarkoituksena on myös kehittää yhteistyötä Yritys X:n ja sen sopimusasiakkaiden välillä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle.
Työn teoriaosuus käy läpi asiakassuhteen kehittämistä sekä hyvää asiakassuhdetta. Kehittämistä katsotaan myös markkinoinnin ja palvelun näkökulmasta. Markkinointi-osuus käydään läpi tarkemmin, koska sen toimintatavat ja eri tyylilajit ovat kehittyneet vuosien aikana massiivisesti. Palvelu-kappale on myös laaja, koska palvelu on iso osa juuri Yritys X:n toimialaa.
Tässä opinnäytetyössä nostetaan esille sopimusasiakkaiden tyytyväisyys Yritys X:ään ja kuinka yritys on palvellut kyseisiä asiakkaita sopimusasiakkaiden näkökannalta. Vastaajat pääsevät myös itse vastaamaan omin sanoin lisäarvoa ja keskittämistä koskeviin kysymyksiin. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Kyselyn linkki lähetettiin asiakkaille sähköpostilla keväällä 2017 ja vastausaikaa annettiin yksi kuukausi. Kysely lähetettiin 22 sopimusasiakkaalle, joista 16 vastasi siihen. Vastaajia muistutettiin kyselyyn vastaamisesta vastausajan puolessa välissä.
Tutkimus osoittaa, että sopimusasiakkaat ovat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä Yritys X:n toimintaan, mutta kehitettäviä osa-alueita myös löytyy. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että sopimusasiakkaat arvostavat samoja asioita kuin kuluttaja-asiakkaat. Sopimusasiakkaat ovat kuitenkin halukkaita saamaan lisäarvoa muihin asiakkaisiin nähden. Johtopäätöksissä ja ehdotuksissa pohditaankin tapoja lisäarvon tuomiseksi sopimusasiakkaalle.
Työn teoriaosuus käy läpi asiakassuhteen kehittämistä sekä hyvää asiakassuhdetta. Kehittämistä katsotaan myös markkinoinnin ja palvelun näkökulmasta. Markkinointi-osuus käydään läpi tarkemmin, koska sen toimintatavat ja eri tyylilajit ovat kehittyneet vuosien aikana massiivisesti. Palvelu-kappale on myös laaja, koska palvelu on iso osa juuri Yritys X:n toimialaa.
Tässä opinnäytetyössä nostetaan esille sopimusasiakkaiden tyytyväisyys Yritys X:ään ja kuinka yritys on palvellut kyseisiä asiakkaita sopimusasiakkaiden näkökannalta. Vastaajat pääsevät myös itse vastaamaan omin sanoin lisäarvoa ja keskittämistä koskeviin kysymyksiin. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Kyselyn linkki lähetettiin asiakkaille sähköpostilla keväällä 2017 ja vastausaikaa annettiin yksi kuukausi. Kysely lähetettiin 22 sopimusasiakkaalle, joista 16 vastasi siihen. Vastaajia muistutettiin kyselyyn vastaamisesta vastausajan puolessa välissä.
Tutkimus osoittaa, että sopimusasiakkaat ovat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä Yritys X:n toimintaan, mutta kehitettäviä osa-alueita myös löytyy. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että sopimusasiakkaat arvostavat samoja asioita kuin kuluttaja-asiakkaat. Sopimusasiakkaat ovat kuitenkin halukkaita saamaan lisäarvoa muihin asiakkaisiin nähden. Johtopäätöksissä ja ehdotuksissa pohditaankin tapoja lisäarvon tuomiseksi sopimusasiakkaalle.