Hyvä mieli : Lasten mielenhyvinvoinnin taitojen tukeminen luovia menetelmiä käyttäen
Heinolainen, Emilia (2017)
Heinolainen, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249988
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin 3-4-vuotiaiden ryhmässä järvenpääläisessä kunnallisessa päiväkodissa. Kehitin päiväkotiryhmän lapsille toimintaa, joka tukee lasten mielenhyvinvoinnintaitoja. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa opas, jota varhaiskasvattajat voivat hyödyntää lapsiryhmänsä kanssa. Kehittämisprosessi alkoi yhteistyökumppanuuden aloittamisella Järvenpään kaupungin varhaiskasvatuksen ja päiväkodin kanssa.
Kehittämistyön alkukartoituksessa haastattelin päiväkotiryhmän varhaiskasvattajia sekä ryhmän lapsia. Tutkimuskysymykseni varhaiskasvattajille oli se, miten varhaiskasvattajat käsittelevät mielenhyvinvointia lasten kanssa ja miten mielenhyvinvoinnin edistäminen näkyy päiväkodin arjessa. Tutkimuskysymykseni lapsille oli se, mikä on lasten nykyinen tietämys mielenhyvinvoinnin taidoista ja kuinka mielenhyvinvointia tukevat asiat toteutuvat päiväkodissa. Suunnitteluvaiheessa perehdyin luovien menetelmien harjoitteisiin ja valitsin niistä sopivimmat toiminnan tavoitteiden kannalta. Toteutusvaiheessa ohjasin lapsille toimintaa, jonka tavoitteena oli tukea kaveri- ja tunnetaitoja sekä rentoutumista. Toiminnan menetelmiä olivat liikuntaa ja tanssi, kuvaamataito ja valokuvaus, leikki, pöytäteatteri ja musiikki. Lopuksi koostin projektistani oppaan, jossa kuvasin oppimiskokemustani mielenhyvinvoinnin teemasta lasten parissa. Oppaassa käy ilmi keskeiset käsitteet, katsaus mielenhyvinvointiin lapsen näkökulmasta, ohjauksen pedagogiikka, käyttämäni harjoitteet ja kuinka soveltaa niitä ryhmän mukaan. Toiminnallinen osuus toteutettiin marras-joulukuussa 2016 ja opas luovutettiin päiväkodin ja Järvenpään varhaiskasvatuksen käyttöön toukokuussa 2017.
Keskeisimpiä käsitteitä opinnäytetyössä ovat mielenhyvinvointi, lasten sosiaaliset taidot, varhaiskasvatus, luovat menetelmät ja kehittämistyö. Tutkimusmenetelmiin kuului päiväkotiryhmän lasten ja varhaiskasvattajien haastattelut. Opas on liitteenä opinnäytetyön lopussa, jotta se on käytettävissä kaikille lasten kanssa työskenteleville, jotka haluavat käsitellä mielenhyvinvointia lasten kanssa.
Kehittämistyön alkukartoituksessa haastattelin päiväkotiryhmän varhaiskasvattajia sekä ryhmän lapsia. Tutkimuskysymykseni varhaiskasvattajille oli se, miten varhaiskasvattajat käsittelevät mielenhyvinvointia lasten kanssa ja miten mielenhyvinvoinnin edistäminen näkyy päiväkodin arjessa. Tutkimuskysymykseni lapsille oli se, mikä on lasten nykyinen tietämys mielenhyvinvoinnin taidoista ja kuinka mielenhyvinvointia tukevat asiat toteutuvat päiväkodissa. Suunnitteluvaiheessa perehdyin luovien menetelmien harjoitteisiin ja valitsin niistä sopivimmat toiminnan tavoitteiden kannalta. Toteutusvaiheessa ohjasin lapsille toimintaa, jonka tavoitteena oli tukea kaveri- ja tunnetaitoja sekä rentoutumista. Toiminnan menetelmiä olivat liikuntaa ja tanssi, kuvaamataito ja valokuvaus, leikki, pöytäteatteri ja musiikki. Lopuksi koostin projektistani oppaan, jossa kuvasin oppimiskokemustani mielenhyvinvoinnin teemasta lasten parissa. Oppaassa käy ilmi keskeiset käsitteet, katsaus mielenhyvinvointiin lapsen näkökulmasta, ohjauksen pedagogiikka, käyttämäni harjoitteet ja kuinka soveltaa niitä ryhmän mukaan. Toiminnallinen osuus toteutettiin marras-joulukuussa 2016 ja opas luovutettiin päiväkodin ja Järvenpään varhaiskasvatuksen käyttöön toukokuussa 2017.
Keskeisimpiä käsitteitä opinnäytetyössä ovat mielenhyvinvointi, lasten sosiaaliset taidot, varhaiskasvatus, luovat menetelmät ja kehittämistyö. Tutkimusmenetelmiin kuului päiväkotiryhmän lasten ja varhaiskasvattajien haastattelut. Opas on liitteenä opinnäytetyön lopussa, jotta se on käytettävissä kaikille lasten kanssa työskenteleville, jotka haluavat käsitellä mielenhyvinvointia lasten kanssa.