Kokemuksia muutosprosessista ja -johtamisesta
Ehnberg, Stefanie (2017)
Ehnberg, Stefanie
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610326
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on muutosjohtaminen, joka valikoitui kohdeorganisaatiolta saamani aiheen pohjalta. Näkökulma muodostui omasta kiinnostuksesta johtamista kohtaan. Muutosjohtamisessa on kyse luottamuksesta ja henkilökemioista. Mikäli esimies ei ole saavuttanut luottamusta tiimiltä, hankaloittaa tämä muutoksen läpivientiä. Siksi organisaatiokulttuuri on vahvasti esillä tässä työssä.
Työssä käydään läpi kokemuksia muutosprosesseista ja niiden johtamisesta. Tavoitteena on selvittää mitä muutosjohtaminen on ja mitä se vaatii henkilötasolla. Tarkoituksena on muiden koke-muksien kautta lisätä tietämystä ihmisten suhtautumisesta muutokseen työpaikalla ja henkilöstön johtamiseen muutostilanteessa sekä lisätä ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien johtamisesta.
Tämä työ on laadullinen tutkielma, joka koostuu johdannosta, teorian pohjalta, haastattelujen analysoinnista sekä tuloksista. Teoriapohjassa käydään läpi mitä muutos on ja mitä on muutosjohtaminen sekä mitkä asiat ovat keskeisessä roolissa muutosta johtaessa. Teoriaosiossa käydään läpi organisaatiokulttuuria sekä sitä miten tärkeää on tiedostaa organisaation kulttuuri ja miten se vaikuttaa. Teorian pohjalta luotiin haastattelukysymykset, joita analysoitiin havaintomatriisin avulla.
Haastateltavia oli kolme henkilöä. He ovat eri organisaatioista, eri tehtävistä sekä eri tasoilta organisaatioita. Jokainen haastateltava on tällä hetkellä osana muutosprosessia ja osa on ollut useammassa muutosprosessissa mukana. Haastateltavat kertoivat kokemuksiaan mitä muutos on ja mitä sen onnistuminen vaatii.
Haastattelujen tuloksissa keskeisin aihe oli selvästi viestinnän tärkeys, sillä ilman toimivaa viestintää ei mikään toimi. Tiedonkulun lisäksi haastattelujen keskipisteeksi nousivat ihmissuhteet sekä arvostus. Organisaatiokulttuurilla on siis suuri rooli, kun puhutaan muutosjohtamisesta. Mikäli organisaation identiteetti ja -kulttuuri on sekava voivat toimintatavatkin olla epäselviä.
Toimeksiantajana tälle työlle toimii Majoitus- ja ravitsemisalalla toimiva organisaatio. Varsinaisen hyödynsaaja on kyseinen organisaatio. Koen kuitenkin työn sisältämän tiedon hyödyttävän jokaista, joka on muutosprosessissa mukana, joko sitä johtamassa tai ihan vain osallisena. Muutosprosessin ymmärtäminen ja osien tunnistaminen auttavat toimimaan, kun prosessi etenee kovaa vauhtia.
Työssä käydään läpi kokemuksia muutosprosesseista ja niiden johtamisesta. Tavoitteena on selvittää mitä muutosjohtaminen on ja mitä se vaatii henkilötasolla. Tarkoituksena on muiden koke-muksien kautta lisätä tietämystä ihmisten suhtautumisesta muutokseen työpaikalla ja henkilöstön johtamiseen muutostilanteessa sekä lisätä ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien johtamisesta.
Tämä työ on laadullinen tutkielma, joka koostuu johdannosta, teorian pohjalta, haastattelujen analysoinnista sekä tuloksista. Teoriapohjassa käydään läpi mitä muutos on ja mitä on muutosjohtaminen sekä mitkä asiat ovat keskeisessä roolissa muutosta johtaessa. Teoriaosiossa käydään läpi organisaatiokulttuuria sekä sitä miten tärkeää on tiedostaa organisaation kulttuuri ja miten se vaikuttaa. Teorian pohjalta luotiin haastattelukysymykset, joita analysoitiin havaintomatriisin avulla.
Haastateltavia oli kolme henkilöä. He ovat eri organisaatioista, eri tehtävistä sekä eri tasoilta organisaatioita. Jokainen haastateltava on tällä hetkellä osana muutosprosessia ja osa on ollut useammassa muutosprosessissa mukana. Haastateltavat kertoivat kokemuksiaan mitä muutos on ja mitä sen onnistuminen vaatii.
Haastattelujen tuloksissa keskeisin aihe oli selvästi viestinnän tärkeys, sillä ilman toimivaa viestintää ei mikään toimi. Tiedonkulun lisäksi haastattelujen keskipisteeksi nousivat ihmissuhteet sekä arvostus. Organisaatiokulttuurilla on siis suuri rooli, kun puhutaan muutosjohtamisesta. Mikäli organisaation identiteetti ja -kulttuuri on sekava voivat toimintatavatkin olla epäselviä.
Toimeksiantajana tälle työlle toimii Majoitus- ja ravitsemisalalla toimiva organisaatio. Varsinaisen hyödynsaaja on kyseinen organisaatio. Koen kuitenkin työn sisältämän tiedon hyödyttävän jokaista, joka on muutosprosessissa mukana, joko sitä johtamassa tai ihan vain osallisena. Muutosprosessin ymmärtäminen ja osien tunnistaminen auttavat toimimaan, kun prosessi etenee kovaa vauhtia.