Sosiaalinen media osaksi pk-yrityksen markkinointistrategiaa
Korkeamäki, Asta (2017)
Korkeamäki, Asta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410145
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin sosiaalista mediaa ja sen vaikutusta ja käyttötapoja markkinoinnissa. Lisäksi valittiin kohdeyritys (pk-yritys), jonka nettisivut päivitettiin ja jolle tutustutettiin sekä tehtiin sosiaalisen median kanava.
Tarkoituksena oli saada kohdeyrityksen sivut visuaalisesti miellyttävimmiksi ja toimivimmiksi sekä tutustua sosiaalisen median vaikutukseen markkinoinnissa.
Opinnäytetyötä pohjustettiin ensin teoriaosuudella sosiaalisesta mediasta käyttäen mahdollisimman tuoreita lähteitä, jonka jälkeen tutustuttiin hieman kohdeyritykseen. Sen jälkeen paneuduttiin sivuston päivittämisen prosessiin ja sisällön tarkistamiseen. Lopuksi luotiin sosiaalisen median kanava käyttäen Facebookia ja yhdistettiin se nettisivun kanssa.
Sivusto ja sosiaalisen median kanava luotiin onnistuneesti mutta muita tuloksia, kuten asiakasmäärän lisääntymistä tai liikevaihdon kasvua ei voida mitata vielä tässä vaiheessa.
Opinnäytetyössä todetaan, että sosiaalisen median asema on erittäin tärkeä suhteessa digitaaliseen markkinointiin. Jokaisen yrityksen kannattaa liittyä sosiaaliseen mediaan ja ylläpitää edes yhtä kanavaa aktiivisesti. Sosiaalisen median käyttäminen markkinoinnissa vaatii kuitenkin resursseja ja aikaa yhtä lailla kuin muukin markkinointi.
Tarkoituksena oli saada kohdeyrityksen sivut visuaalisesti miellyttävimmiksi ja toimivimmiksi sekä tutustua sosiaalisen median vaikutukseen markkinoinnissa.
Opinnäytetyötä pohjustettiin ensin teoriaosuudella sosiaalisesta mediasta käyttäen mahdollisimman tuoreita lähteitä, jonka jälkeen tutustuttiin hieman kohdeyritykseen. Sen jälkeen paneuduttiin sivuston päivittämisen prosessiin ja sisällön tarkistamiseen. Lopuksi luotiin sosiaalisen median kanava käyttäen Facebookia ja yhdistettiin se nettisivun kanssa.
Sivusto ja sosiaalisen median kanava luotiin onnistuneesti mutta muita tuloksia, kuten asiakasmäärän lisääntymistä tai liikevaihdon kasvua ei voida mitata vielä tässä vaiheessa.
Opinnäytetyössä todetaan, että sosiaalisen median asema on erittäin tärkeä suhteessa digitaaliseen markkinointiin. Jokaisen yrityksen kannattaa liittyä sosiaaliseen mediaan ja ylläpitää edes yhtä kanavaa aktiivisesti. Sosiaalisen median käyttäminen markkinoinnissa vaatii kuitenkin resursseja ja aikaa yhtä lailla kuin muukin markkinointi.