Suomalaisten kiinnostus jalkapallomatkailuun Euroopassa
Koivuluoma, Juuso (2017)
Koivuluoma, Juuso
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410075
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisten kiinnostusta jalkapallomatkailua kohtaan. Euroopan suurimmat sarjat Englannissa, Espanjassa, Saksassa ja Italiassa olivat työn keskiössä. Työn tavoitteena oli selvittää mitkä sarjat ja matkakohteet kiinnostavat suomalaisia eniten ja mistä syistä. Myös kansallisia matkanjärjestäjiä ja kiinnostusta niitä kohtaan tutkittiin tässä opinnäytetyössä.
Teoreettinen viitekehys koostui urheilumatkailusta käsitteenä ja ilmiönä, Euroopan jalkapal-losarjoista ja –joukkueista sekä suomalaisten matkanjärjestäjien kartoittamisesta. Teoriaosuudessa selvitettiin myös jalkapallomatkailijan käsitettä sekä urheilumatkailun merkitystä kokonaisuudessaan.
Tutkimusmenetelmä tässä työssä oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kasvotusten, puhelimitse ja sähköpostilla.
Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa suomalaista matkailijaa ja yhtä suomalaista matkanjärjestäjää. Haastattelukysymykset aseteltiin teemoittain ja matkailijoiden haastattelut olivat hyvin avoimia.
Tuloksista selviää Englannin Valioliigan olleen kiinnostavin sarja, Espanjan La Ligaa pidettiin toiseksi kiinnostavimpana. Kohteen valintaan vaikutti erityisesti matkailijan oma henkilökohtainen suosikkiseura, pelin taso sekä matkakohteen muu tarjonta. Haastateltavat olivat samaa mieltä siitä, että jalkapallomatkailu Euroopan suurimmissa sarjoissa on turvallista. Sopivaksi matkan kestoksi määriteltiin 3-5 päivää kohteessa.
Johtopäätöksenä työssä todettiin Englannin Valioliigan olleen kiinnostavin sarja suomalaisten mielestä. Matkanjärjestäjän lausunto vahvisti tämän ja Lontoon voitiin todeta olevan suosituin matkakohde. Myös muiden maiden sarjat ja Mestarien Liiga kiinnostivat suomalai-sia, mutta englantilaisilla seuroilla oli Suomessa vankin kannattajapohja.
Suomalaiset jalkapallomatkailijat jaettiin johtopäätöksenä kahteen ryhmään. Osa rakensi koko matkan jalkapallo-ottelun ympärille ja toiset lisäsivät ottelutapahtuman muuhun mat-kaansa. Kiinnostusta matkanjärjestäjän palveluita kohtaan oli, mutta tuntemus tarjonnasta ei ollut kovin korkealla tasolla. Potentiaalia ja kasvun mahdollisuuksia suomalaisten jalkapal-lomatkailulla todettiin olevan paljon.
Teoreettinen viitekehys koostui urheilumatkailusta käsitteenä ja ilmiönä, Euroopan jalkapal-losarjoista ja –joukkueista sekä suomalaisten matkanjärjestäjien kartoittamisesta. Teoriaosuudessa selvitettiin myös jalkapallomatkailijan käsitettä sekä urheilumatkailun merkitystä kokonaisuudessaan.
Tutkimusmenetelmä tässä työssä oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kasvotusten, puhelimitse ja sähköpostilla.
Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa suomalaista matkailijaa ja yhtä suomalaista matkanjärjestäjää. Haastattelukysymykset aseteltiin teemoittain ja matkailijoiden haastattelut olivat hyvin avoimia.
Tuloksista selviää Englannin Valioliigan olleen kiinnostavin sarja, Espanjan La Ligaa pidettiin toiseksi kiinnostavimpana. Kohteen valintaan vaikutti erityisesti matkailijan oma henkilökohtainen suosikkiseura, pelin taso sekä matkakohteen muu tarjonta. Haastateltavat olivat samaa mieltä siitä, että jalkapallomatkailu Euroopan suurimmissa sarjoissa on turvallista. Sopivaksi matkan kestoksi määriteltiin 3-5 päivää kohteessa.
Johtopäätöksenä työssä todettiin Englannin Valioliigan olleen kiinnostavin sarja suomalaisten mielestä. Matkanjärjestäjän lausunto vahvisti tämän ja Lontoon voitiin todeta olevan suosituin matkakohde. Myös muiden maiden sarjat ja Mestarien Liiga kiinnostivat suomalai-sia, mutta englantilaisilla seuroilla oli Suomessa vankin kannattajapohja.
Suomalaiset jalkapallomatkailijat jaettiin johtopäätöksenä kahteen ryhmään. Osa rakensi koko matkan jalkapallo-ottelun ympärille ja toiset lisäsivät ottelutapahtuman muuhun mat-kaansa. Kiinnostusta matkanjärjestäjän palveluita kohtaan oli, mutta tuntemus tarjonnasta ei ollut kovin korkealla tasolla. Potentiaalia ja kasvun mahdollisuuksia suomalaisten jalkapal-lomatkailulla todettiin olevan paljon.