Kevyen liikenteen alikulkutunneleiden liikenneturvallisuus : Case: Järvenpään Pohjoisväylä
Bitter, Mirella (2017)
Bitter, Mirella
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229519
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Järvenpään Pohjoisväylän alittavien kevyen liikenteen alikulkutunneleiden ja niihin liittyvien väylien turvallisuutta erilaisin mittauksin sekä samalla testata eräiden turvallisuustoimenpiteiden merkitystä alikulkujen turvallisuuden kokemukseen. Työn toimeksiantajina olivat Järvenpään kaupunki sekä Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (myöh. ELY-keskus). Toimeksiantajien edustajina toimivat Järvenpään kaupungin liikenneinsinööri Sari Piela ja Uudenmaan ELY-keskuksen turvallisuusasiantuntija Marko Kelkka.
Tutkimuksen esiselvitysvaiheessa tietoja kerättiin kaikista kymmenestä Järvenpään Pohjoisväylän alittavasta kevyen liikenteen alikulkutunnelista. Tutkimuksissa kartoitettiin alikulkujen kuntoa ja kunnossapitoa, suoritettiin liikennelaskentoja, havainnoitiin liikkujien turvallisuuskäyt-täytymistä sekä haastateltiin alikulkutunneleiden käyttäjiä verkkokyselylomakkeiden avulla.
Esiselvitysten perusteella sekä toimeksiantajien kanssa käytyjen neuvotteluiden pohjalta valittiin alikulkutunneleista neljä toimenpidekohdetta. Näihin valittuihin alikulkukohteisiin toteutettiin toimeksiantajien kanssa sovitut toimenpiteet: tunneleiden valkoiseksi maalaaminen kokonaan tai osittain, risteyksistä tai mutkista varoittavien liikennemerkkien asentaminen ennen ris- teysalueita, liikennepeilin sijoittaminen alikulun suulle sekä ajosuunnat erottelevien merkintöjen maalaaminen alikulun yhteyteen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta kaikkien tutkittujen alikulkujen kunnossapidossa olevan turvallisuuteen vaikuttavia puutteita. Myös alikulkutunneleiden pimeys sekä häikäisyefektit päiväaikaan lisäsivät näkemiseen liittyviä ongelmia. Kaikissa toimenpidekohteissa todettiin risteysalueella mitattujen näkemäarvojen olevan riittämättömiä sekä pituusleikkausten ainakin osittain ylittävän suositusten arvot. Tehdyt toimenpiteet vaikuttivat kaikki positiivisesti käyttäjien kokemaan turvallisuuteen, mutta eniten kannatusta saivat niin käyttäjien kuin liikennealan asiantuntijoiden keskuudessa ajosuuntien erottelu ja liikennepeili. Tunneleiden val-koiseksi maalaaminen vaikutti tunneleiden valoisuuteen lisäten noin 20 % tunnelin pimeimmissä kohdissa mitattuja luksiarvoja. Liikennemerkkien merkitys alikulkutunneleiden turvallisuudelle koettiin vähäiseksi.
Tutkimuksen esiselvitysvaiheessa tietoja kerättiin kaikista kymmenestä Järvenpään Pohjoisväylän alittavasta kevyen liikenteen alikulkutunnelista. Tutkimuksissa kartoitettiin alikulkujen kuntoa ja kunnossapitoa, suoritettiin liikennelaskentoja, havainnoitiin liikkujien turvallisuuskäyt-täytymistä sekä haastateltiin alikulkutunneleiden käyttäjiä verkkokyselylomakkeiden avulla.
Esiselvitysten perusteella sekä toimeksiantajien kanssa käytyjen neuvotteluiden pohjalta valittiin alikulkutunneleista neljä toimenpidekohdetta. Näihin valittuihin alikulkukohteisiin toteutettiin toimeksiantajien kanssa sovitut toimenpiteet: tunneleiden valkoiseksi maalaaminen kokonaan tai osittain, risteyksistä tai mutkista varoittavien liikennemerkkien asentaminen ennen ris- teysalueita, liikennepeilin sijoittaminen alikulun suulle sekä ajosuunnat erottelevien merkintöjen maalaaminen alikulun yhteyteen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta kaikkien tutkittujen alikulkujen kunnossapidossa olevan turvallisuuteen vaikuttavia puutteita. Myös alikulkutunneleiden pimeys sekä häikäisyefektit päiväaikaan lisäsivät näkemiseen liittyviä ongelmia. Kaikissa toimenpidekohteissa todettiin risteysalueella mitattujen näkemäarvojen olevan riittämättömiä sekä pituusleikkausten ainakin osittain ylittävän suositusten arvot. Tehdyt toimenpiteet vaikuttivat kaikki positiivisesti käyttäjien kokemaan turvallisuuteen, mutta eniten kannatusta saivat niin käyttäjien kuin liikennealan asiantuntijoiden keskuudessa ajosuuntien erottelu ja liikennepeili. Tunneleiden val-koiseksi maalaaminen vaikutti tunneleiden valoisuuteen lisäten noin 20 % tunnelin pimeimmissä kohdissa mitattuja luksiarvoja. Liikennemerkkien merkitys alikulkutunneleiden turvallisuudelle koettiin vähäiseksi.