Perehdyttämisen kehittäminen Vierelläsi Oy:ssä
Hara, Sari (2017)
Hara, Sari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehdyttämisen kehittäminen viittomakielen tulkkausalalla toimivassa Vierelläsi Oy:ssä. Yritykseltä puuttuivat yhtenäiset perehdyttämiskäytänteet, joita opinnäytetyöllä pyrittiin luomaan. Uusien perehdyttämiskäytänteiden avulla perehdyttämisestä pyritään saamaan monipuolisempaa ja tasalaatuisempaa.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka selvitystyö toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena. Selvitystyössä pyrittiin käyttämään laadukkaita ja ajantasaisia lähteitä. Selvitystyön pohjalta opinnäytetyön produktina laadittiin toimeksiantajayritykselle perehdyttämissuunnitelma sekä perehdyttämismateriaaliksi tulkkausten raportointiohjeet.
Perehdyttämissuunnitelman mukaisessa perehdyttämisessä käytetään eräänä perehdyttämisen välineenä vertaismentorointia. Sen avulla pyritään tukemaan erityisesti vastavalmistuneiden tulkkien ammatillista kehittymistä, mutta myös ehkäisemään tulkkausalalla työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia uhkaavia tekijöitä. Opinnäytetyöprosessin aikana ei ollut mahdollista testata perehdyttämissuunnitelman toimivuutta käytännössä, mutta suunnitelman koekäyttö aloitetaan, kun uusia työntekijöitä seuraavan kerran palkataan yritykseen. Toimeksiantajan mukaan perehdyttämissuunnitelma vastaa yrityksen tämänhetkisiä tarpeita, ja sen pohjalta yrityksen perehdyttämiskäytäntöjen kehittämistä on helppo jatkaa.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka selvitystyö toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena. Selvitystyössä pyrittiin käyttämään laadukkaita ja ajantasaisia lähteitä. Selvitystyön pohjalta opinnäytetyön produktina laadittiin toimeksiantajayritykselle perehdyttämissuunnitelma sekä perehdyttämismateriaaliksi tulkkausten raportointiohjeet.
Perehdyttämissuunnitelman mukaisessa perehdyttämisessä käytetään eräänä perehdyttämisen välineenä vertaismentorointia. Sen avulla pyritään tukemaan erityisesti vastavalmistuneiden tulkkien ammatillista kehittymistä, mutta myös ehkäisemään tulkkausalalla työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia uhkaavia tekijöitä. Opinnäytetyöprosessin aikana ei ollut mahdollista testata perehdyttämissuunnitelman toimivuutta käytännössä, mutta suunnitelman koekäyttö aloitetaan, kun uusia työntekijöitä seuraavan kerran palkataan yritykseen. Toimeksiantajan mukaan perehdyttämissuunnitelma vastaa yrityksen tämänhetkisiä tarpeita, ja sen pohjalta yrityksen perehdyttämiskäytäntöjen kehittämistä on helppo jatkaa.