Liikunnallinen aamupäivä Enäjärven koululla
Vanhatalo, Veera; Laakso, Maria (2017)
Vanhatalo, Veera
Laakso, Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229458
Tiivistelmä
Projektina toteutettu opinnäytetyö oli osa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kansainvälistä feel4diabetes-hanketta. Feel4diabetes eli Fiilis-hankkeen tavoitteena on edistää lasten ja heidän perheidensä terveellisiä ruoka- ja liikuntatottumuksia. Yksi hankkeen tavoitteista oli ehkäistä tyypin 2 diabetesta riskiperheissä. Fiilis-hanke toteutetaan Satakunnassa ja mukana on 29 alakoulua. Koulut on jaettu vertailu- ja menetelmäkouluihin. Projektin kohteena oleva Enäjärven koulu on menetelmäkoulu.
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa liikunnallinen aamupäivä Enäjärven koulun 2.-, 3.- ja 4.-luokkalaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä oppilaiden mielenkiintoa liikuntaa kohtaan.
Opinnäytetyön toiminnallinen päivä järjestettiin Enäjärven koululla helmikuussa 2017. Päivä koostui kolmesta liikunta-aiheisesta rastista; pantomiimista, temppuradasta ja tietokilpailusta. Pantomiimissa oppilaat esittivät vuorotellen eri urheilulajeja toisilleen. Tietokilpailussa oli kahdeksan ajankohtaista liikuntaan ja urheiluun liittyvää kysymystä, joihin oppilaat vastasivat. Temppurata sisälsi useita erilaisia pisteitä, joita oppilaat kiersivät vuorollaan.
Palaute kerättiin oppilailta ja opettajilta palautelomakkeilla. Palautteet olivat pääosin positiivisia. Oppilaiden mielestä päivä oli mukava ja heidän odotustensa kaltainen. Yksi opettaja olisi kaivannut enemmän tietopuolista esitystä, muuten opettajien palautteet olivat varsin positiivisia.
Kehitysehdotus projektin jatkoksi voisi olla oppilaille järjestettävä tietopaketti liikunnan hyödyistä. Tietopakettiin voisi liittää jonkinlaisen toiminnallisen osuuden, esimerkiksi liikuntaan liittyvän tehtävävihon, jota oppilaat voisivat täyttää.
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa liikunnallinen aamupäivä Enäjärven koulun 2.-, 3.- ja 4.-luokkalaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä oppilaiden mielenkiintoa liikuntaa kohtaan.
Opinnäytetyön toiminnallinen päivä järjestettiin Enäjärven koululla helmikuussa 2017. Päivä koostui kolmesta liikunta-aiheisesta rastista; pantomiimista, temppuradasta ja tietokilpailusta. Pantomiimissa oppilaat esittivät vuorotellen eri urheilulajeja toisilleen. Tietokilpailussa oli kahdeksan ajankohtaista liikuntaan ja urheiluun liittyvää kysymystä, joihin oppilaat vastasivat. Temppurata sisälsi useita erilaisia pisteitä, joita oppilaat kiersivät vuorollaan.
Palaute kerättiin oppilailta ja opettajilta palautelomakkeilla. Palautteet olivat pääosin positiivisia. Oppilaiden mielestä päivä oli mukava ja heidän odotustensa kaltainen. Yksi opettaja olisi kaivannut enemmän tietopuolista esitystä, muuten opettajien palautteet olivat varsin positiivisia.
Kehitysehdotus projektin jatkoksi voisi olla oppilaille järjestettävä tietopaketti liikunnan hyödyistä. Tietopakettiin voisi liittää jonkinlaisen toiminnallisen osuuden, esimerkiksi liikuntaan liittyvän tehtävävihon, jota oppilaat voisivat täyttää.