Tunnettuus- ja mielikuvatutkimus : Härmän Liikenne Oy
Selkälä, Salla (2017)
Selkälä, Salla
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249958
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Härmän Liikenne Oy:n tunnettuuden ja mielikuvien nykytila potentiaalisten ja nykyisten yritysasiakkaiden keskuudessa. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä tunnettuuteen, mielikuvaan ja niihin läheisesti liittyviin käsitteisiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa tunnettuus- ja mielikuvatutkimus Härmän Liikenne Oy:lle. Tutkimustuloksilla haluttiin saada selville toimeksiantajan tunnettuuden taso ja mielikuvat toimeksiantajayrityksestä potentiaalisten ja nykyisten yritysasiakkaiden keskuudessa Etelä-Pohjanmaan alueella.
Ihmisten on helpompi pitää ennestään tutuista asioista. Tunnettuus voi olla ostopäätöksen ratkaiseva tekijä, jos brändit ovat tasaväkisiä. Tunnettua brändiä harkitaan ja siihen luotetaan todennäköisemmin. Se mitä yritys tekee, sanoo tai miltä se näyttää ulospäin, vaikuttaa mielikuvan muodostumiseen. Ihmiset elävät materiaalisessa maailmassa, mikä konkretisoituu tavaroina. Maailma kuitenkin käsitetään aineettomasti havaintoina ja mielikuvina.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina puhelinhaastatteluina. Tutkimuksen otokseen valittiin Härmän Liikenne Oy:n potentiaalisia ja nykyisiä yritysasiakkaita. Rajaamisen jälkeen potentiaalisten haastateltavien määräksi jäi 38 yritystä. Tunnettuus- ja mielikuvatutkimus toteutettiin viikoilla 17–19. Vastauksia saatiin yhteensä 26.
Toimeksiantajan tunnettuuden todettiin olevan hyvällä tasolla Etelä-Pohjanmaan alueella, sillä autetusta ja spontaanista tunnettuudesta saatiin positiivisia tuloksia. Tutkimustulosten mukaan potentiaalisten ja nykyisten asiakkaiden mielikuvat vastaavat melko hyvin Härmän Liikenne Oy:n asettamaa tavoitemielikuvaa. Toimeksiantajan tavoitteita ja arvoja kuvaavat sanat saivat hyvän keskiarvon sanojen kuvaavuutta arvioitaessa. Vastausten perusteella toimeksiantajan yleinen mielikuva oli hyvä ja yritys vaikutti erottuvan suhteellisen hyvin verrattuna kilpailijoihin.
Ihmisten on helpompi pitää ennestään tutuista asioista. Tunnettuus voi olla ostopäätöksen ratkaiseva tekijä, jos brändit ovat tasaväkisiä. Tunnettua brändiä harkitaan ja siihen luotetaan todennäköisemmin. Se mitä yritys tekee, sanoo tai miltä se näyttää ulospäin, vaikuttaa mielikuvan muodostumiseen. Ihmiset elävät materiaalisessa maailmassa, mikä konkretisoituu tavaroina. Maailma kuitenkin käsitetään aineettomasti havaintoina ja mielikuvina.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina puhelinhaastatteluina. Tutkimuksen otokseen valittiin Härmän Liikenne Oy:n potentiaalisia ja nykyisiä yritysasiakkaita. Rajaamisen jälkeen potentiaalisten haastateltavien määräksi jäi 38 yritystä. Tunnettuus- ja mielikuvatutkimus toteutettiin viikoilla 17–19. Vastauksia saatiin yhteensä 26.
Toimeksiantajan tunnettuuden todettiin olevan hyvällä tasolla Etelä-Pohjanmaan alueella, sillä autetusta ja spontaanista tunnettuudesta saatiin positiivisia tuloksia. Tutkimustulosten mukaan potentiaalisten ja nykyisten asiakkaiden mielikuvat vastaavat melko hyvin Härmän Liikenne Oy:n asettamaa tavoitemielikuvaa. Toimeksiantajan tavoitteita ja arvoja kuvaavat sanat saivat hyvän keskiarvon sanojen kuvaavuutta arvioitaessa. Vastausten perusteella toimeksiantajan yleinen mielikuva oli hyvä ja yritys vaikutti erottuvan suhteellisen hyvin verrattuna kilpailijoihin.