Sähköisen liiketoiminnan ja sosiaalisen median käytön kehittäminen ja vertailu kahdessa pienyrityksessä : Case KuntopisteCom ja Huipputuotteet
Ketola, Annukka (2017)
Ketola, Annukka
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239849
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää sähköistä liiketoimintaa ja sosiaalisen median käyttöä kahdessa pienyrityksessä. Yritykset olivat KuntopisteCom ja Huipputuotteet. KuntopisteCom on verkkokauppayritys, joka myy urheiluun ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita. Huipputuotteet on maahantuontiyritys, joka myy jälleenmyyjille ja kuluttajille vedenlämmittimiä, energiavaraajia, sähkökattiloita, aurinkokeräimiä ja kalkinhajottajia. Molemmat yritykset toimivat Jurvassa ja kummallakaan yrityksellä ei ole kivijalkamyymälää.
Teoria-osuudessa käsittelin termiä sähköinen liiketoiminta ja mitä elementtejä se pitää sisällään. Sähköiseen liiketoimintaan kuuluu käsitteet verkkokauppa, sähköinen markkinointi, sähköinen asiakkuuden hallinta, toiminnanohjausjärjestelmä ja sähköinen asiakaspalvelu. Käsittelin myös sosiaalista mediaa sähköisen liiketoiminnan tukena. Sosiaalisen median kanavista esittelin Facebookin, Instagramin ja blogit. Teoriaosuuden jälkeen esittelin mielestäni onnistuneita verkkokaupparatkaisuja ja yritykset, jotka ovat onnistuneet luomaan mainetta sosiaalisen median välityksellä. Yritykset, joita käytin esimerkkinä, olivat Zalando, Villikihara, Jounin Kauppa ja Varusteleka.
Opinnäytetyön käytännön osio on luonteeltaan toiminnallista kehitystyötä, jonka tavoitteena oli kehittää ja tukea kahden pienyrityksen liiketoimintaa uudistamalla ja parantamalla niiden sähköisen liiketoiminnan ratkaisuja ja sosiaalisten medioiden tarkoituksenmukaista käyttöä.
Työn yhteydessä muokkasin KuntopisteComin verkkokaupan visuaalista ilmettä ja tein sivuista helpommat käyttää. Sain myös käyttööni KuntopisteComin sosiaalisen median kanavien tunnukset ja tein sinne julkaisuja koskien tuotteita. Sain myös oikeudet Huipputuotteet.fin Facebook-sivuille, jonne julkaisimme yhdessä yrittäjän kanssa erilaisia julkaisuja. Opastin molempia yrityksiä sosiaalisen median käyttöön ja siitä koskeviin sääntöihin. Lopputuloksena molemmat yritykset saivat sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan markkinoinnin alkuun ja voivat jatkaa tältä pohjalta eteenpäin.
Teoria-osuudessa käsittelin termiä sähköinen liiketoiminta ja mitä elementtejä se pitää sisällään. Sähköiseen liiketoimintaan kuuluu käsitteet verkkokauppa, sähköinen markkinointi, sähköinen asiakkuuden hallinta, toiminnanohjausjärjestelmä ja sähköinen asiakaspalvelu. Käsittelin myös sosiaalista mediaa sähköisen liiketoiminnan tukena. Sosiaalisen median kanavista esittelin Facebookin, Instagramin ja blogit. Teoriaosuuden jälkeen esittelin mielestäni onnistuneita verkkokaupparatkaisuja ja yritykset, jotka ovat onnistuneet luomaan mainetta sosiaalisen median välityksellä. Yritykset, joita käytin esimerkkinä, olivat Zalando, Villikihara, Jounin Kauppa ja Varusteleka.
Opinnäytetyön käytännön osio on luonteeltaan toiminnallista kehitystyötä, jonka tavoitteena oli kehittää ja tukea kahden pienyrityksen liiketoimintaa uudistamalla ja parantamalla niiden sähköisen liiketoiminnan ratkaisuja ja sosiaalisten medioiden tarkoituksenmukaista käyttöä.
Työn yhteydessä muokkasin KuntopisteComin verkkokaupan visuaalista ilmettä ja tein sivuista helpommat käyttää. Sain myös käyttööni KuntopisteComin sosiaalisen median kanavien tunnukset ja tein sinne julkaisuja koskien tuotteita. Sain myös oikeudet Huipputuotteet.fin Facebook-sivuille, jonne julkaisimme yhdessä yrittäjän kanssa erilaisia julkaisuja. Opastin molempia yrityksiä sosiaalisen median käyttöön ja siitä koskeviin sääntöihin. Lopputuloksena molemmat yritykset saivat sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan markkinoinnin alkuun ja voivat jatkaa tältä pohjalta eteenpäin.