Luontoympäristö ylivilkkaiden lasten prosessitaitojen mahdollistajana
Sauranen, Niina (2017)
Sauranen, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188952
Tiivistelmä
Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten ylivilkkaat lapset onnistuvat ylläpitämään toimintaa luontoympäristössä ja mikä on opettajan näkemys ylivilkkaiden lasten taidoista ylläpitää toimintaa luontoympäristössä verrattuna luokkaympäristöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkitun tiedon ja käytännön havainnointien avulla tuoda esiin tietoa luontoympäris-tön hyödyntämisestä lasten toiminnan ylläpitämisessä.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa oh-jattiin alakoulu-ikäisiä lapsia metsäretkellä. Tutkittavilla lapsilla esiintyi jokaisella ongelmia tarkkaavuudessa ja osalla oli ADHD-diagnoosi. Ryhmiä oli kolme ja yhteensä havainnoitavia lapsia oli viisi. Metsässä lapset tekivät erilaisia leikin varjolla suoritettavia tehtäviä. Aineistonkeruumenetelmänä oli osallistuva havainnointi. Metsässä kiinnitettiin huomiota erityisesti siihen, kuinka tasaisesti lapset pitivät yllä tahtia, noudattivat ohjeita, saavuttivat tavoitteen ja pitivät huomiota yllä. Toinen aineistonkeruumenetelmä oli haastattelu. Metsäretken jälkeen haastateltiin mukana ollutta opettajaa, joka havainnoi lapsia retken aikana. Opettaja kiinnitti erityisesti huomiota siihen, oliko lasten käyttäytyminen erilaista metsässä kuin normaalisti luokkaympäristössä.
Tuloksien mukaan lapset onnistuivat luontoympäristössä paremmin ylläpitämään tahtia ja saavuttamaan tavoitteen. Kolmas toiminnan ylläpitämisen osa eli huomion ylläpitäminen puolestaan ei vaikuttanut olevan niin selkeästi parempi luontoympäristössä kuin tahdin ylläpitäminen ja tavoitteen saavuttaminen. Metsäseikkailu motivoi lapsia keskittymistä vaativiin toimintoihin. Aineisto oli kuitenkin suhteellisen pieni eikä näin ollen suuria yleistyksiä voida tehdä. Jatkotutkimukset olisivat aiheellisia, koska lapset joilla on heikot prosessitaidot, kuormittavat luokassa oppilaiden työrauhaa sekä jarruttavat yhteistyön kehittymistä.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa oh-jattiin alakoulu-ikäisiä lapsia metsäretkellä. Tutkittavilla lapsilla esiintyi jokaisella ongelmia tarkkaavuudessa ja osalla oli ADHD-diagnoosi. Ryhmiä oli kolme ja yhteensä havainnoitavia lapsia oli viisi. Metsässä lapset tekivät erilaisia leikin varjolla suoritettavia tehtäviä. Aineistonkeruumenetelmänä oli osallistuva havainnointi. Metsässä kiinnitettiin huomiota erityisesti siihen, kuinka tasaisesti lapset pitivät yllä tahtia, noudattivat ohjeita, saavuttivat tavoitteen ja pitivät huomiota yllä. Toinen aineistonkeruumenetelmä oli haastattelu. Metsäretken jälkeen haastateltiin mukana ollutta opettajaa, joka havainnoi lapsia retken aikana. Opettaja kiinnitti erityisesti huomiota siihen, oliko lasten käyttäytyminen erilaista metsässä kuin normaalisti luokkaympäristössä.
Tuloksien mukaan lapset onnistuivat luontoympäristössä paremmin ylläpitämään tahtia ja saavuttamaan tavoitteen. Kolmas toiminnan ylläpitämisen osa eli huomion ylläpitäminen puolestaan ei vaikuttanut olevan niin selkeästi parempi luontoympäristössä kuin tahdin ylläpitäminen ja tavoitteen saavuttaminen. Metsäseikkailu motivoi lapsia keskittymistä vaativiin toimintoihin. Aineisto oli kuitenkin suhteellisen pieni eikä näin ollen suuria yleistyksiä voida tehdä. Jatkotutkimukset olisivat aiheellisia, koska lapset joilla on heikot prosessitaidot, kuormittavat luokassa oppilaiden työrauhaa sekä jarruttavat yhteistyön kehittymistä.