"Mä joko tottelin sitä tai en totellut" : Kokemuksia sähköisen Arjen hallinnan lukujärjestyksen käytöstä erityisryhmien tukiasumisessa
Ikonen, Päivi; Turkka, Satu (2017)
Ikonen, Päivi
Turkka, Satu
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239783
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin Oulunkaaren kuntayhtymän alueella. Yhteistyökumppanina tutkimuksessa oli pohjoismainen terveydenhuolto- ja hyvinvointialan it-yritys Mawell Oy. Tutkimuksessa saatiin Mawell Oy:ltä sähköinen Arjen hallinnan lukujärjestys vuodeksi pilottikäyttöön tukiasumisessa asuville erityisryhmille.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä kokemuksellista tietoa Arjen hallinnan lukujärjestyksen käytöstä erityisryhmien tuetussa asumisessa. Kokemuksia kerättiin sekä työntekijöiltä että asiakkailta. Kokemusten tuoman tiedon avulla Mawell Oy muokkaa Arjen hallinnan lukujärjestystä asiakaslähtöisemmäksi ja toimivammaksi. Samalla kokemuksellisen tiedon avulla kehitetään tuetussa asumisessa asuvien erityisryhmien palvelua itsenäistä selviytymistä tukevaksi ja osallistavammaksi. Tutkimuksen tavoitteena oli myös kerätä Oulunkaaren kuntayhtymälle tietoa päätöksenteon tueksi siihen hankitaanko kuntayhtymälle sähköinen Arjen hallinnan lukujärjestys jatkuvaan käyttöön.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa kokemuksia kerättiin henkilökunnalta webropol-kyselyllä ja asiakkailta yksilöhaastatteluina tehdyillä teemahaastatteluilla. Henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa käytiin yhteistulkintakeskustelu, jossa käytiin läpi kyselyn ja teemahaastattelujen tuloksia. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällön analyysi-menetelmällä. Tietoperustana esitettiin erityisryhmiä ja erityisryhmien kuntouttavaa toimintaa, sähköisiä palveluita sosiaalipalveluissa sekä asiakaslähtöisyyttä ja osallisuutta. Lisäksi tarkasteltiin tutkimuksia liittyen erityisryhmiin ja sähköisiin palveluihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella Arjen hallinnan lukujärjestys on toimiva työväline erityisryhmien tuetussa asumisessa. Sen käyttö teki asiakkaista omatoimisempia ja itsenäisempiä. Asiakkaat kokivat löytäneensä paremmin arjen rytmin sekä muistavansa paremmin toistuvien asioiden tekemisen. Lukujärjestyksen ja sen käytön suurimpia kehityskohteita ovat kirjautumisen helpottaminen, lukujärjestyksen ulkoasun selkeytäminen ja lukujärjestykseen kirjattavien asioiden monipuolisempi ajattelutapa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä kokemuksellista tietoa Arjen hallinnan lukujärjestyksen käytöstä erityisryhmien tuetussa asumisessa. Kokemuksia kerättiin sekä työntekijöiltä että asiakkailta. Kokemusten tuoman tiedon avulla Mawell Oy muokkaa Arjen hallinnan lukujärjestystä asiakaslähtöisemmäksi ja toimivammaksi. Samalla kokemuksellisen tiedon avulla kehitetään tuetussa asumisessa asuvien erityisryhmien palvelua itsenäistä selviytymistä tukevaksi ja osallistavammaksi. Tutkimuksen tavoitteena oli myös kerätä Oulunkaaren kuntayhtymälle tietoa päätöksenteon tueksi siihen hankitaanko kuntayhtymälle sähköinen Arjen hallinnan lukujärjestys jatkuvaan käyttöön.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa kokemuksia kerättiin henkilökunnalta webropol-kyselyllä ja asiakkailta yksilöhaastatteluina tehdyillä teemahaastatteluilla. Henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa käytiin yhteistulkintakeskustelu, jossa käytiin läpi kyselyn ja teemahaastattelujen tuloksia. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällön analyysi-menetelmällä. Tietoperustana esitettiin erityisryhmiä ja erityisryhmien kuntouttavaa toimintaa, sähköisiä palveluita sosiaalipalveluissa sekä asiakaslähtöisyyttä ja osallisuutta. Lisäksi tarkasteltiin tutkimuksia liittyen erityisryhmiin ja sähköisiin palveluihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella Arjen hallinnan lukujärjestys on toimiva työväline erityisryhmien tuetussa asumisessa. Sen käyttö teki asiakkaista omatoimisempia ja itsenäisempiä. Asiakkaat kokivat löytäneensä paremmin arjen rytmin sekä muistavansa paremmin toistuvien asioiden tekemisen. Lukujärjestyksen ja sen käytön suurimpia kehityskohteita ovat kirjautumisen helpottaminen, lukujärjestyksen ulkoasun selkeytäminen ja lukujärjestykseen kirjattavien asioiden monipuolisempi ajattelutapa.