Aseptiikka doulatoiminnassa : opas doulille
Nahum, Hava; Haltia, Elina (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nahum, Hava
Haltia, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239812
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Tampereen Napapiiri ry:n Doulapiirin doulille opas aseptiikasta doulatoiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää doulien tietoisuutta aseptiikan merkityksestä ja vaikutuksesta infektioiden ehkäisyssä. Tavoitteena oli, että doulat oppivat keskeiset perustaidot aseptisesta toiminnasta ja osaavat toimia käytännön työssä ehkäisten infektioiden leviämistä. Opinnäytetyön tehtävinä oli kuvata doulan roolia tukihenkilönä, doulakoulutuksen sisältöä ja keskeiset varotoimet infektioiden ehkäisyssä sekä selvittää, millaista on hyvä opasmateriaali. Lisäksi toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli laatia opas opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta. Opas tehtiin sähköiseen muotoon, ja se on saatavilla opinnäytetyön liitteenä.
Keskeisimmät käsitteet olivat doula, doulan merkitys tukihenkilönä ja doulakoulutus sekä tavanomaiset varotoimet doulatoiminnassa ja hyvä opasmateriaali. Doula on tukihenkilö, joka tarjoaa synnyttäjälle ja tämän perheelle henkistä, fyysistä ja informatiivista tukea ennen synnytystä, synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen. Keskeisin varotoimi infektioiden ehkäisyssä on oikein toteutettu käsihygienia, sillä suurin osa mikrobeista leviää käsien välityksellä. Tämänhetkisessä doulakoulutuksessa ei tuoda esille tavanomaisia varotoimia, joilla ehkäistään infektioiden leviäminen. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään keskeisimpiä varotoimia infektioiden ehkäisyssä, sillä doula ei välttämättä tiedä asiakkaan mahdollisesta tartuntataudista eikä asiakkaan tarvitse siitä doulalle kertoa. Työn ulkopuolelle rajattiin tartuntataudit, koska doulan tulee noudattaa varotoimia jokaisen asiakkaan kohdalla.
Opas laadittiin aikajärjestyksessä ja oppaan teksti etenee tarinan tavoin. Opas alkaa siitä, kun doula lähtee sairaalaan ja juoni etenee johdonmukaisesti niin, että doula saapuu sairaalaan, toimii synnytyssalissa ja synnytyksen loputtua doula poistuu sairaalasta ja palaa kotiin. Oppaassa käydään läpi asiat, jotka doulan tulee huomioida ja kuinka doulan tulee toimia, jotta hän estää mahdollisten infektioiden leviämisen.
Kehittämisehdotuksena esitetään, että oppaan lisäksi doulille tarjottaisiin luento aseptiikan merkityksestä. Silloin doulat saisivat tietoa aseptiikasta myös suullisesti ja voisivat kysyä mahdollisista epäselvistä asioista. Kehittämisehdotuksena on myös, että oppaasta tehtäisiin englanninkielinen versio, jotta opas palvelisi myös muun kielisiä doulia.
Keskeisimmät käsitteet olivat doula, doulan merkitys tukihenkilönä ja doulakoulutus sekä tavanomaiset varotoimet doulatoiminnassa ja hyvä opasmateriaali. Doula on tukihenkilö, joka tarjoaa synnyttäjälle ja tämän perheelle henkistä, fyysistä ja informatiivista tukea ennen synnytystä, synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen. Keskeisin varotoimi infektioiden ehkäisyssä on oikein toteutettu käsihygienia, sillä suurin osa mikrobeista leviää käsien välityksellä. Tämänhetkisessä doulakoulutuksessa ei tuoda esille tavanomaisia varotoimia, joilla ehkäistään infektioiden leviäminen. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään keskeisimpiä varotoimia infektioiden ehkäisyssä, sillä doula ei välttämättä tiedä asiakkaan mahdollisesta tartuntataudista eikä asiakkaan tarvitse siitä doulalle kertoa. Työn ulkopuolelle rajattiin tartuntataudit, koska doulan tulee noudattaa varotoimia jokaisen asiakkaan kohdalla.
Opas laadittiin aikajärjestyksessä ja oppaan teksti etenee tarinan tavoin. Opas alkaa siitä, kun doula lähtee sairaalaan ja juoni etenee johdonmukaisesti niin, että doula saapuu sairaalaan, toimii synnytyssalissa ja synnytyksen loputtua doula poistuu sairaalasta ja palaa kotiin. Oppaassa käydään läpi asiat, jotka doulan tulee huomioida ja kuinka doulan tulee toimia, jotta hän estää mahdollisten infektioiden leviämisen.
Kehittämisehdotuksena esitetään, että oppaan lisäksi doulille tarjottaisiin luento aseptiikan merkityksestä. Silloin doulat saisivat tietoa aseptiikasta myös suullisesti ja voisivat kysyä mahdollisista epäselvistä asioista. Kehittämisehdotuksena on myös, että oppaasta tehtäisiin englanninkielinen versio, jotta opas palvelisi myös muun kielisiä doulia.