Personalens syn på barns delaktighet i eftermiddagsverksamhet
Lindholm, Anne (2017)
Lindholm, Anne
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239670
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selventää henkilökunnan näkemyksiä lasten osallisuudesta iltapäivätoiminnassa Porvoossa. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Millä tavalla henki-lökunta Porvoon iltapäivätoiminnassa näkee lasten osallisuuden ja vaikuttamisen toiminnan suunnittelussa? Millä tavalla henkilökunta Porvoon iltapäivätoiminnassa näkee lasten osallisuuden ja vaikuttamisen toiminnan toteutuksessa ja kehittämisessä? Millä tavalla henkilökunta Porvoon iltapäivätoiminnassa näkee lasten osallisuuden ja vaikuttamisen toiminnan arvioinnissa? Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että huoltajat näkevät lasten mahdollisuudet osallistua iltapäivätoiminnan suunnitteluun haastavana. Lasten osallisuus on keskeinen arvo mm. laeissa ja opetussuunnitelmassa, joka tukee tämän tutkimuksen aiheen valintaa. Tämän lopputyön teoreettinen viitekehys on lasten osallistaminen sosiaalipedagogiikan näkökulmasta. Tutkimus oli laadullinen, jossa materiaali kerättiin fokus-ryhmähaastatteluilla. Materiaali käsiteltiin laadullisella sisällönanalyysilla. Henkilökunnalla on paljon kokemusta ja arvokkaita ajatuksia koskien lasten osallisuutta iltapäivätoi-minnassa, jossa arvopohja, vuorovaikutus lasten kanssa ja lapsi aktiivisena osallistujana on avaintekijöitä osallisuuden edistäjänä. Lasten tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen kuunteleminen, huomioiminen, kunnioittaminen ja henkilökunnan läsnäolo nähdään tärkeinä. Näiden asioiden toteutuminen on haastavaa, mikäli henkilökunnalla ei ole niitä huomioivaa yhteistä arvopohjaa. Näen tärkeänä positiivisen keskustelun tästä arvopohjasta.