Kun iällä ei ole väliä : Toimintatuokion mallinnus kahden eri sukupolven yhteistyön pohjaksi
Jäntti, Inna; Peippo, Kerttu; Viljaranta, Karita (2017)
Jäntti, Inna
Peippo, Kerttu
Viljaranta, Karita
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219255
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön ideana oli suunnitella ja toteuttaa Lounaan päiväkodin piha-alueella neljä toimintatuokion ohjausta. Ohjauksien kohderyhminä toimivat Lounaan päiväkodin lapsiryhmä sekä Harjulan Setlementti ry:n Ainolan ikäihmisten ryhmä. Opinnäytetyön avulla halusimme, että lapset ja ikääntyneet pääsisivät tekemään yhteistyötä leikkien ja pelien merkeissä.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa toimiva, käyttökelpoinen ja selkeä mallinnus puolen tunnin mittaista toimintatuokiota varten. Työmme tarkoituksena oli antaa molempien kohderyhmiemme työntekijöille konkreettinen työkalu, jonka avulla järjestää toimintatuokioita tulevaisuudessa ilman meitä tai toimeksiantajaamme Yhteispelillä kohti arjen hyvinvointia- hanketta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös innostaa ja motivoida kohderyhmiä sekä niiden työntekijöitä jatkamaan yhteistyötä tulevaisuudessakin. Toimintatuokioiden tarkoituksena on edistää ikääntyneiden ja lasten yhteistyötä, yhdessä leikkimällä ja tekemällä, sekä pitkällä aikavälillä parantaa osallistujien hyvinvointia ja tuottaa osallistujille iloa.
Opinnäytetyön tekemisen myötä halusimme syventää omaa ammatillista osaamistamme ja tietouttamme tulevaisuuden työllistymistä ajatellen. Toimintatuokioiden ohjauksista opimme paljon. Ikääntyneet ja lapset näyttivät nauttivan toistensa seurasta, ja heidän välinen yhteistyönsä oli sujuvaa heti alusta alkaen. Toimintatuokioissa lapset ja ikääntyneet pääsivät pitämään yhdessä hauskaa, tutustumaan toisiinsa ja harjoittelemaan yhteistyötä keskenään.
Opinnäytetyömme teoria koostuu seuraavista lähtökohdista: yksinäisyys, syrjäytyminen, sukupolvet ja niiden välinen yhteistyö, kosketus ja läheisyys sekä lapsen kehitys ja vuorovaikutustaidot ennen kouluikää. Näiden lisäksi etsimme tietoa aiemmin aiheeseen liittyvistä tutkimuksista.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa toimiva, käyttökelpoinen ja selkeä mallinnus puolen tunnin mittaista toimintatuokiota varten. Työmme tarkoituksena oli antaa molempien kohderyhmiemme työntekijöille konkreettinen työkalu, jonka avulla järjestää toimintatuokioita tulevaisuudessa ilman meitä tai toimeksiantajaamme Yhteispelillä kohti arjen hyvinvointia- hanketta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös innostaa ja motivoida kohderyhmiä sekä niiden työntekijöitä jatkamaan yhteistyötä tulevaisuudessakin. Toimintatuokioiden tarkoituksena on edistää ikääntyneiden ja lasten yhteistyötä, yhdessä leikkimällä ja tekemällä, sekä pitkällä aikavälillä parantaa osallistujien hyvinvointia ja tuottaa osallistujille iloa.
Opinnäytetyön tekemisen myötä halusimme syventää omaa ammatillista osaamistamme ja tietouttamme tulevaisuuden työllistymistä ajatellen. Toimintatuokioiden ohjauksista opimme paljon. Ikääntyneet ja lapset näyttivät nauttivan toistensa seurasta, ja heidän välinen yhteistyönsä oli sujuvaa heti alusta alkaen. Toimintatuokioissa lapset ja ikääntyneet pääsivät pitämään yhdessä hauskaa, tutustumaan toisiinsa ja harjoittelemaan yhteistyötä keskenään.
Opinnäytetyömme teoria koostuu seuraavista lähtökohdista: yksinäisyys, syrjäytyminen, sukupolvet ja niiden välinen yhteistyö, kosketus ja läheisyys sekä lapsen kehitys ja vuorovaikutustaidot ennen kouluikää. Näiden lisäksi etsimme tietoa aiemmin aiheeseen liittyvistä tutkimuksista.