Palvelukonsepti matkamuistomyymälöihin : Case: Lapland Hotels Oy
Hirvasvuopio, Heli (2017)
Hirvasvuopio, Heli
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209173
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää Lapland Hotels Oy:n hotelleissa sijaitseville matkamuistomyymälöille palvelukonsepti sekä sähköinen opasmuotoinen toimintaohjeistus. Työn toimeksiantajana oli Lapland Hotels Oy.
Päätyömenetelmänä kehittämistyössäni oli palvelumuotoilu, jota toteutin puo-listrukturoidun haastattelun ja tilanteeseen sopivan kyselyn sekä havainnoin-nin kautta. Tutkimusaineistona käytin haastattelujen ja kyselyn tuloksia sekä alan kirjallisuutta ja artikkeleita konseptoinnista.
Tehtyjen haastattelujen sekä kyselyjen perusteella nousi viisi keskeistä kehitettävää osa-aluetta hotelliketjun matkamuistomyymälöissä ja ne olivat kassajärjestelmien ylläpito hinnoittelun osalta, yhden päätavarantoimittajan toimitusepävarmuudet, puskurivarastojen tarkempi määrittely, tuotelinjojen selkeämpi jaottelu ja hotelliketjun matkamuistomyymälöissä myytävien vakiotuotteiden määrittely.
Johtopäätöksenä voitiin kuitenkin todeta, että kehittämiskohteet olivat osin suhteellisen pienillä työpanoksilla toimeksiantajan korjattavissa sekä osaltaan ratkaistavissa selkeän opasmuotoisen toimintaohjeistuksen laatimisella. Sähköinen opas laadittiin ja lisäksi luotiin palvelukonsepti matkamuistomyymälöille.
Päätyömenetelmänä kehittämistyössäni oli palvelumuotoilu, jota toteutin puo-listrukturoidun haastattelun ja tilanteeseen sopivan kyselyn sekä havainnoin-nin kautta. Tutkimusaineistona käytin haastattelujen ja kyselyn tuloksia sekä alan kirjallisuutta ja artikkeleita konseptoinnista.
Tehtyjen haastattelujen sekä kyselyjen perusteella nousi viisi keskeistä kehitettävää osa-aluetta hotelliketjun matkamuistomyymälöissä ja ne olivat kassajärjestelmien ylläpito hinnoittelun osalta, yhden päätavarantoimittajan toimitusepävarmuudet, puskurivarastojen tarkempi määrittely, tuotelinjojen selkeämpi jaottelu ja hotelliketjun matkamuistomyymälöissä myytävien vakiotuotteiden määrittely.
Johtopäätöksenä voitiin kuitenkin todeta, että kehittämiskohteet olivat osin suhteellisen pienillä työpanoksilla toimeksiantajan korjattavissa sekä osaltaan ratkaistavissa selkeän opasmuotoisen toimintaohjeistuksen laatimisella. Sähköinen opas laadittiin ja lisäksi luotiin palvelukonsepti matkamuistomyymälöille.