Teatteritaiteen nykymarkkinointi : Nykyaikaisen markkinoinnin vaikutus teatteripalveluiden kulutukseen
Hietanen, Annariina (2017)
Hietanen, Annariina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229309
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkielma-osuus käsittelee teatteritaiteen nykymarkkinointia sekä sen vaikutusta teatteripalveluiden kulutukseen nykyaikana. Idea tutkielmaan syntyi opinnäytetyön produktio-osan suorituksen aikana, jolloin toimin harrastajateatterijärjestön graafikkovastaavana. Työn edetessä kiinnostuin yksinomaan teatteriin rajatusta nykyajan markkinoinnista, jonka tutkiminen on jäänyt melko vähäiseksi teatteritaiteen muihin osa-alueisiin verrattuna.
Tutkielman tietoperusta sisältää aineistoa markkinoinnista, teatterihistoriasta ja viestinnästä, joita käsitellään nimenomaan teatterin näkökulmasta. Tietoperusta on koottu hyödyntäen tasapuolises-ti teatterin- ja markkinointialan kirjallisuutta sekä lehtiä ja useita eri nettisivuja. Lisäksi tietoperus-taa on laajennettu omilla havainnoilla ja näkökulmilla, jotka perustuvat tutkielmaan liitetyn markki-nointikyselyn tuloksiin.
Tutkielmassani esitettyjen tietojen pohjalta loin arvion, jonka mukaan nykyaikaiset markkinointi-menetelmät itsessään eivät vaikuta merkittävästi teatteripalveluiden kulutukseen, mutta ovat korvaamaton työkalu modernin yleisön tavoittamisessa ja segmentoinnissa. Lisäksi tutkimukseni osoitti tilastoja apuna käyttäen eri markkinointikanavien suosiossa esiintyvän huomattavia eroja eri ikäryhmien välillä, esimerkiksi sosiaalisen median ja printtimedian.
Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä teatteripalveluiden kulutus on noussut viime vuosina ja kuluttajien keski-ikä on laskenut. Näin ollen myös teatteriin kohdistunut markkinointi on kokenut kehitystä ja muutoksia. Tutkielmassa esitetyn arvion mukaan muun muassa sosiaalisen median vaikutus voi olla tehokkaampaa pienemmissä teatterituotannoissa, kun taas isommissa tuotan-noissa voi mobiilimainonta olla mahdollisesti parempi. Tämän kaltaiset havainnot voivat tarjota hyödyllisiä näkökulmia teatterimarkkinoinnin kehittämiseen jatkossa.
Tutkielman tietoperusta sisältää aineistoa markkinoinnista, teatterihistoriasta ja viestinnästä, joita käsitellään nimenomaan teatterin näkökulmasta. Tietoperusta on koottu hyödyntäen tasapuolises-ti teatterin- ja markkinointialan kirjallisuutta sekä lehtiä ja useita eri nettisivuja. Lisäksi tietoperus-taa on laajennettu omilla havainnoilla ja näkökulmilla, jotka perustuvat tutkielmaan liitetyn markki-nointikyselyn tuloksiin.
Tutkielmassani esitettyjen tietojen pohjalta loin arvion, jonka mukaan nykyaikaiset markkinointi-menetelmät itsessään eivät vaikuta merkittävästi teatteripalveluiden kulutukseen, mutta ovat korvaamaton työkalu modernin yleisön tavoittamisessa ja segmentoinnissa. Lisäksi tutkimukseni osoitti tilastoja apuna käyttäen eri markkinointikanavien suosiossa esiintyvän huomattavia eroja eri ikäryhmien välillä, esimerkiksi sosiaalisen median ja printtimedian.
Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä teatteripalveluiden kulutus on noussut viime vuosina ja kuluttajien keski-ikä on laskenut. Näin ollen myös teatteriin kohdistunut markkinointi on kokenut kehitystä ja muutoksia. Tutkielmassa esitetyn arvion mukaan muun muassa sosiaalisen median vaikutus voi olla tehokkaampaa pienemmissä teatterituotannoissa, kun taas isommissa tuotan-noissa voi mobiilimainonta olla mahdollisesti parempi. Tämän kaltaiset havainnot voivat tarjota hyödyllisiä näkökulmia teatterimarkkinoinnin kehittämiseen jatkossa.