Käytännön suunnitelma sosiaalisen median markkinoinnin toteutukseen
Ylöstalo, Aino (2017)
Ylöstalo, Aino
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199093
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja sosiaalisen median markkinointi kasvattavat rooliaan nykypäivänä yrityksien päivittäisessä toiminnassa. Siksi siellä aktiivinen toimiminen on yrityksen toimin- nan kannalta tärkeää. Yrityksen tulee motivoida ja sitouttaa työntekijöitään sosiaalisen me- dian sisällöntuottoon aktiivisesti, jotta markkinointi ja viestintä olisi asiakkaisiin vetoavaa sekä värikästä.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Radisson Blu Seaside hotellille. Työn tarkoi- tuksena on tehdä käytännön suunnitelma sosiaalisen median markkinoinnin tehostamiseen joka samalla lisäisi työntekijöiden sekä asiakkaiden osallistamista.
Teoriaosa koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsitellään digitaalista markki- nointia ja siihen kuuluvia viraalimarkkinointia, sosiaalisen median markkinointia sekä in- bound-markkinointia. Työntekijöiden motivointi ja sitoutuneisuus sosiaalisen median sisäl- löntuottoon ovat käsitelty teoriaosan toisessa pääluvussa. Toimeksiantajan markkinoinnin nykytila on kuvattu ja analysoitu, jotta voidaan laatia toimintaa tehostava käytännön suun- nitelma.
Työ on toiminnallinen ja sen tuloksena syntyi käytännön suunnitelma sosiaalisen median markkinoinnin tehostamiseen ja työntekijöiden sekä asiakkaiden osallistamiseen. Suunni- telmassa on ehdotuksia markkinoinnin tehostamiseen ja nykyisten ohjeiden parempaan käyttöön. Työ pohjautuu SOK ketjuohjauksen sekä Carlson Rezidor Hotel Groupin markki- nointikelloon sekä muuhun yrityksen ohjeistukseen.
Produktin tavoitteena on saada sosiaalisen median markkinointi sujuvammin osaksi joka- päiväistä toimintaa ja samalla osallistaa sekä työntekijöitä että asiakkaita, jotta markkinointi ja viestintä olisi vuorovaikutteisempaa. Työntekijöitä kannustetaan pitämällä leikkimielinen kilpailu sosiaalisen median aktiivisuuteen perustuen.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Radisson Blu Seaside hotellille. Työn tarkoi- tuksena on tehdä käytännön suunnitelma sosiaalisen median markkinoinnin tehostamiseen joka samalla lisäisi työntekijöiden sekä asiakkaiden osallistamista.
Teoriaosa koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsitellään digitaalista markki- nointia ja siihen kuuluvia viraalimarkkinointia, sosiaalisen median markkinointia sekä in- bound-markkinointia. Työntekijöiden motivointi ja sitoutuneisuus sosiaalisen median sisäl- löntuottoon ovat käsitelty teoriaosan toisessa pääluvussa. Toimeksiantajan markkinoinnin nykytila on kuvattu ja analysoitu, jotta voidaan laatia toimintaa tehostava käytännön suun- nitelma.
Työ on toiminnallinen ja sen tuloksena syntyi käytännön suunnitelma sosiaalisen median markkinoinnin tehostamiseen ja työntekijöiden sekä asiakkaiden osallistamiseen. Suunni- telmassa on ehdotuksia markkinoinnin tehostamiseen ja nykyisten ohjeiden parempaan käyttöön. Työ pohjautuu SOK ketjuohjauksen sekä Carlson Rezidor Hotel Groupin markki- nointikelloon sekä muuhun yrityksen ohjeistukseen.
Produktin tavoitteena on saada sosiaalisen median markkinointi sujuvammin osaksi joka- päiväistä toimintaa ja samalla osallistaa sekä työntekijöitä että asiakkaita, jotta markkinointi ja viestintä olisi vuorovaikutteisempaa. Työntekijöitä kannustetaan pitämällä leikkimielinen kilpailu sosiaalisen median aktiivisuuteen perustuen.