"Huhut kuullaan aiemmin kuin virallinen tieto" : tutkimus yrityksen sisäisestä viestinnästä
Hakala, Janne (2008)
Hakala, Janne
Turun ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812044277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812044277
Tiivistelmä
Organisaation kasvaessa voimakkaasti sisäinen viestintä ei aina ehdi kehittyä muutoksen edellyttämässä tahdissa. Organisaation toiminta on kuitenkin mahdollista vain, kun sen eri tahot viestivät keskenään. Toimiva sisäinen viestintä ja avoin tiedonkulku ovat jokaiselle yritykselle askel parempaan kommunikaatioon ja kannustavat henkilöstöä sekä toimimaan että ymmärtämään yrityksen tavoitteita paremmin.
Opinnäytetyössä selvitettiin kohdeorganisaation henkilöstön arvioita, näkemyksiä ja kokemuksia sisäisen viestinnän merkityksestä ja nykytilasta. Lisäksi työssä muodostettiin kokonaiskuva sisäisen viestinnän laadusta sekä eri viestintäkanavien tärkeydestä ja toimivuudesta. Opinnäytetyön voidaan sanoa olevan perustutkimus, jonka tarkoitus on auttaa kohdeorganisaatiota kehittämään sisäisen viestinnän rakenteita ja kommunikaatiokulttuuria.
Teoriaosassa käsiteltiin sisäisen viestinnän lähtökohtia, viestintää sosiaalisena pääomana, viestintästrategiaa, viestintäkanavia ja palautekulttuuria. Tutkimusongelmaa ja kysymyksiä tarkennettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tästä johtuen empiirisessä osassa kysymykset keskittyvät enimmäkseen organisaation tuntemuksen tasoon, viestinnän ominaisuuksiin sekä viestintäkanaviin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena. Kysely toteutettiin sähköisenä web-kyselynä kohdeorganisaation Suomen henkilökunnalle. Aineisto analysoitiin taustamuuttujittain SPSS- tilastoanalyysiohjelmalla, kuvailevia analyysimenetelmiä käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella sisäisessä viestinnässä havaittiin puutteita, erityisesti osastojen välisessä kommunikaatiossa ja palaverikäytännöissä. Kohdeorganisaatiossa tulisikin kiinnittää huomiota osastojen väliseen tiedonkulkuun, viestinnän organisointiin ja sen oikea-aikaisuuteen. Sitä vastoin organisaation tuntemuksen ja tavoitteiden tiedostamisen todettiin yrityksessä olevan varsin hyvällä tasolla. Tutkimuksen jälkeen kohdeorganisaatiossa puutteisiin reagoitiin nopeasti aloittamalla tarvittavat kehitystoimenpiteet sisäisen viestinnän parantamiseksi.
Opinnäytetyössä selvitettiin kohdeorganisaation henkilöstön arvioita, näkemyksiä ja kokemuksia sisäisen viestinnän merkityksestä ja nykytilasta. Lisäksi työssä muodostettiin kokonaiskuva sisäisen viestinnän laadusta sekä eri viestintäkanavien tärkeydestä ja toimivuudesta. Opinnäytetyön voidaan sanoa olevan perustutkimus, jonka tarkoitus on auttaa kohdeorganisaatiota kehittämään sisäisen viestinnän rakenteita ja kommunikaatiokulttuuria.
Teoriaosassa käsiteltiin sisäisen viestinnän lähtökohtia, viestintää sosiaalisena pääomana, viestintästrategiaa, viestintäkanavia ja palautekulttuuria. Tutkimusongelmaa ja kysymyksiä tarkennettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tästä johtuen empiirisessä osassa kysymykset keskittyvät enimmäkseen organisaation tuntemuksen tasoon, viestinnän ominaisuuksiin sekä viestintäkanaviin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena. Kysely toteutettiin sähköisenä web-kyselynä kohdeorganisaation Suomen henkilökunnalle. Aineisto analysoitiin taustamuuttujittain SPSS- tilastoanalyysiohjelmalla, kuvailevia analyysimenetelmiä käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella sisäisessä viestinnässä havaittiin puutteita, erityisesti osastojen välisessä kommunikaatiossa ja palaverikäytännöissä. Kohdeorganisaatiossa tulisikin kiinnittää huomiota osastojen väliseen tiedonkulkuun, viestinnän organisointiin ja sen oikea-aikaisuuteen. Sitä vastoin organisaation tuntemuksen ja tavoitteiden tiedostamisen todettiin yrityksessä olevan varsin hyvällä tasolla. Tutkimuksen jälkeen kohdeorganisaatiossa puutteisiin reagoitiin nopeasti aloittamalla tarvittavat kehitystoimenpiteet sisäisen viestinnän parantamiseksi.