Hymyä ja ehkä vähän kyyneliä : Traagiset elementit komediaelokuvassa
Heikkilä, Eeva-Liisa (2017)
Heikkilä, Eeva-Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127814
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää, miten komediaelokuvaan kirjoitetaan traagisia elementtejä. Aihetta lähestytään analysoimalla komediaelokuvia, joissa on mukana traagisia elementtejä. Elokuvat on luokiteltu tragikomedioiksi ja tragedian määrä vaihtelee elokuvissa.
Työn alussa selvennetään käsitteitä kuten, komedia, tragedia, draama ja tragikomedia. Seuraavaksi pohditaan miksi tragikomediaa kannattaa kirjoittaa, ja miten tragikomedia eroaa muista genreistä merkitykseltään.
Elokuvien analyyseissa pohditaan ensin komedian tyylilajia ja käydään läpi henkilöiden komediallisia ja traagisia piirteitä. Tämän jälkeen analysoidaan mitä traagisia elementtejä elokuvista on havaittavissa.
Tragikomedian kirjoittamiseen perehdytään lähteiden ja esimerkkielokuvien avulla. Esiin nostetaan tragikomedian rakenne, henkilöt, maailman merkitys ja kulttuurikonteksti. Myös käsikirjoittajan työprosessia ja omakohtaisten kokemusten käyttöä pohditaan.
Lopuksi pohditaan, millainen tarina sopii kerrottavaksi tragikomedian keinoin ja mikä yhteiskunnallinen ja taiteellinen merkitys tragikomedialla on.
Johtopäätöksenä todetaan, että päällimmäisenä tarkoituksena tragikomedian kirjoittamiselle on, että tragikomedian avulla voidaan katsoja saada kokemaan, sekä komediaan että tragediaan liittyviä tunnetiloja, kuten pelkoa, sääliä ja iloa.
Tragikomediassa henkilögallerian merkitys on suuri, koska henkilöissä on havaittavissa sekä komedian että draaman roolifunktioita. Tragikomedian rakenne noudattaa usein draaman rakennetta ja komedia syntyy henkilöiden kautta. Esimerkkielokuvissa yhteiskunta toimii pääosin antagonistina ja teemana käsitellään lähimmäisen rakkautta, koska se näyttää sopivan tragikomedian tyylilajiin.
Opinnäytetyön toivotaan saavan käsikirjoittajien innostumaan tragikomedian kirjoittamisesta.
Työn alussa selvennetään käsitteitä kuten, komedia, tragedia, draama ja tragikomedia. Seuraavaksi pohditaan miksi tragikomediaa kannattaa kirjoittaa, ja miten tragikomedia eroaa muista genreistä merkitykseltään.
Elokuvien analyyseissa pohditaan ensin komedian tyylilajia ja käydään läpi henkilöiden komediallisia ja traagisia piirteitä. Tämän jälkeen analysoidaan mitä traagisia elementtejä elokuvista on havaittavissa.
Tragikomedian kirjoittamiseen perehdytään lähteiden ja esimerkkielokuvien avulla. Esiin nostetaan tragikomedian rakenne, henkilöt, maailman merkitys ja kulttuurikonteksti. Myös käsikirjoittajan työprosessia ja omakohtaisten kokemusten käyttöä pohditaan.
Lopuksi pohditaan, millainen tarina sopii kerrottavaksi tragikomedian keinoin ja mikä yhteiskunnallinen ja taiteellinen merkitys tragikomedialla on.
Johtopäätöksenä todetaan, että päällimmäisenä tarkoituksena tragikomedian kirjoittamiselle on, että tragikomedian avulla voidaan katsoja saada kokemaan, sekä komediaan että tragediaan liittyviä tunnetiloja, kuten pelkoa, sääliä ja iloa.
Tragikomediassa henkilögallerian merkitys on suuri, koska henkilöissä on havaittavissa sekä komedian että draaman roolifunktioita. Tragikomedian rakenne noudattaa usein draaman rakennetta ja komedia syntyy henkilöiden kautta. Esimerkkielokuvissa yhteiskunta toimii pääosin antagonistina ja teemana käsitellään lähimmäisen rakkautta, koska se näyttää sopivan tragikomedian tyylilajiin.
Opinnäytetyön toivotaan saavan käsikirjoittajien innostumaan tragikomedian kirjoittamisesta.