Muotoillaan eskaria! : muotoiluajattelua esiopetuksen arkeen
Smedman, Sari (2017)
Smedman, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää esiopetuspalvelua helpottavia ratkaisuja, jotka palvelevat asiakkaan ja henkilöstön tarpeita sekä palveluntarjoajan tavoitteita. Tavoitteena on luoda sellaisia uusia toimintamalleja, jotka ovat myös konseptoitavissa ja siirrettävissä muiden esiopetusryhmien hyödyksi.
Tutkimuksen näkökulma painottuu esiopetuksen arjessa esiin tuleviin tarpeisiin. Tutkimuksessa hyödynnetään muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä arjen haasteiden ratkaisemisessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, jossa kuvataan todellista elämää. Kvalitatiivisen tutkimuksen lajeista käytetään aineistoanalyysiä, etnografiaa, havainnointia sekä haastattelua. Palvelumuotoilun menetelmistä hyödynnetään lisäksi asiakasprofiileja, ideointia, konseptointia sekä palvelun prototypointia, palvelupolkua ja blueprint-mallinnusta.
Tutkimuksessa edetään asiakasymmärryksen ja mahdollisuuksien kartoittamisten kautta uusien ratkaisujen luomiseen, niiden kokeilemiseen sekä hyväksi todettujen toimintamallien vakioimiseen. Tutkimusprosessissa syntyvät uudet ideat esitellään case-esimerkkien kautta.
Muotoilun eri menetelmiä hyödyntämällä onnistuttiin parantamaan esiopetuksen olemassa olevia prosesseja, visualisoimaan toiminnan tavoitteita ja toimintaa, luomaan esiopetusikäisille sopiva ideointi- ja suunnitteluprosessi sekä löytämään uusia palveluinnovaatiomahdollisuuksia. Tutkimus osoitti, että muotoilun menetelmät soveltuvat erinomaisesti esiopetuspalvelun haasteiden ratkaisemiseen.
Tutkimuksen näkökulma painottuu esiopetuksen arjessa esiin tuleviin tarpeisiin. Tutkimuksessa hyödynnetään muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä arjen haasteiden ratkaisemisessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, jossa kuvataan todellista elämää. Kvalitatiivisen tutkimuksen lajeista käytetään aineistoanalyysiä, etnografiaa, havainnointia sekä haastattelua. Palvelumuotoilun menetelmistä hyödynnetään lisäksi asiakasprofiileja, ideointia, konseptointia sekä palvelun prototypointia, palvelupolkua ja blueprint-mallinnusta.
Tutkimuksessa edetään asiakasymmärryksen ja mahdollisuuksien kartoittamisten kautta uusien ratkaisujen luomiseen, niiden kokeilemiseen sekä hyväksi todettujen toimintamallien vakioimiseen. Tutkimusprosessissa syntyvät uudet ideat esitellään case-esimerkkien kautta.
Muotoilun eri menetelmiä hyödyntämällä onnistuttiin parantamaan esiopetuksen olemassa olevia prosesseja, visualisoimaan toiminnan tavoitteita ja toimintaa, luomaan esiopetusikäisille sopiva ideointi- ja suunnitteluprosessi sekä löytämään uusia palveluinnovaatiomahdollisuuksia. Tutkimus osoitti, että muotoilun menetelmät soveltuvat erinomaisesti esiopetuspalvelun haasteiden ratkaisemiseen.